Klantengegevens Fortis op straat
Gegevens van vermogende Nederlandse klanten van Fortis, waaronder hun financiële positie, hebben de afgelopen dagen onbeveiligd op het internet gestaan.
Gegevens van vermogende Nederlandse klanten van Fortis, waaronder hun financiële positie, hebben de afgelopen dagen onbeveiligd op het internet gestaan.
De website Z24 heeft er beslag op weten te leggen en een bankpresentatie, waarin de data stonden, geanonimiseerd op zijn website gezet, zo meldt De Nederlandse krant Het Financieele Dagblad.
De data komen volgens Z24 uit een interne presentatie van Fortis MeesPierson, de tak waar de bank zijn rijkste klanten in Nederland onderbrengt.
De presentatie, uit 2006, was via zoekmachine Google op te sporen. Dit kon door een beveiligingslek bij The Customer Connection, een netwerkbureau waar ook de banken ABN Amro en SNS Bank op aangesloten zijn. Uit de presentatie blijkt dat Fortis klanten aanmerkt als “ster”, “melkkoe” of “hond”. Dit is conform een analysemodel dat ontwikkeld is door adviesbureau Boston Consulting Group (BCG) en wordt gebruikt om klanten in te delen naar verdienpotentieel.
Wat het pijnlijk maakt voor Fortis is dat in de presentatie te zien was welke klanten welke kwalificatie hebben binnen de bank.
Fortis MeesPierson neemt afstand van mededelingen over de gebruikte terminologie. De bank zegt haar klanten naar hun behoeften te segmenteren. Volgens een woordvoerder gebruikt Fortis MeesPierson daarbij niet de BCG-terminologie.
Op de vraag of de gepubliceerde gegevens inderdaad klantgegevens zijn en of de gepubliceerde interne presentatie authentiek is, wilde de woordvoerder niet ingaan. “Dat moet het interne onderzoek uitwijzen dat we hebben geopend”, zo luidde het.
Bron: Belga
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier