Guy Kindermans

‘Kleiner’ is ‘the new normal’?

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Groot, groter, om ter grootst…. of niet meer, nu een rist bedrijven zichzelf terug in stukken hakken. Meteen ook het einde van de consolidatiegolf in de ict-wereld?

eBay en PayPal die uit elkaar gaan. HP en Symantec die zich elk in twee bedrijven opsplitsen. Zelfs buiten de pure ict zie je hoe een Philips zich in twee delen oplost (Medical/Lifestyle en verlichting), terwijl er suggesties voor nieuwe ‘tweedelings’-kandidaten te over zijn (EMC, Cisco…).

Vreemd, want tot voor kort leek ‘groter’ beter dan ‘groot’, en ‘de grootste zijn’ het ultieme doel van elk bedrijf. Of bedrijven het deden om meer ‘kritieke massa’ of ‘marktoverwicht’, of een compleet ‘end to end aanbod’ brengen, een enkel aanspreekpunt voor totaaloplossingen te vormen, of het nastreven van de heilige graal der ‘synergieën’… Er waren blijkbaar redenen te over voor bedrijven om meer ‘bulk’, meer ‘scale’ na te streven, door een snelle groei dank zij overnames.

Tot voor kort leek ‘groter’ beter dan ‘groot’, en ‘de grootste zijn’ het ultieme doel van elk bedrijf.

Maar dus niet meer, en daarvoor zijn ongetwijfeld een veelheid aan goede redenen. Wat baat een groot bedrijf immers, als het meer een verzameling van koninkrijkjes lijkt, die in het ergste geval meer elkaar bestookten dan de rechtstreekse concurrent, of onderlinge medewerking weigerden, of elkaar de loef probeerden af te steken in de jacht naar de nodige bedrijfsmiddelen. Of als er wederzijds onbegrip voor bedrijfsculturen leeft, of als hun markt de combinatie van producten niet helemaal smaakt. Of omdat echt ronduit een gebrek aan focus was inzake ‘go to market’, ontwikkelingsmiddelen en dies meer…. Stuk voor stuk redenen die ‘groter’ veeleer tot ‘erger’ maken. En dat is zeker het geval in een periode waarin bedrijven moeten renderen, of zoniet worden belaagd door ‘actieve’ aandeelhouders die uit zijn op het opbreken van bedrijven, om de afzonderlijke onderdelen elk met een grotere waarde op de beurs te slijten (en eventueel onder weg mogelijk cash-bergen inpikken).

Zelf stellen de gespleten bedrijven dat ze als kleinere entiteiten sneller en flexibeler op de veranderende wensen van de markt kunnen inspelen, met een eigen strategie, verkoopsdienst etc voor elk onderdeel. En dat een onderlinge samenwerking, al dan niet met de hulp van partners, sowieso een mogelijkheid blijft. Voor een klant moet echt niet alles in één bedrijf samenzitten.

Geen consolidatie meer?

Anderzijds is het ict-gebeuren nog steeds behoorlijk sterk versnipperd, met niet zelden bedrijven die op eigen krachten niet de groei of omvang kunnen bereiken die toch nodig is voor een dienstverlening aan een groter en (veeleisender) cliënteel. Overnames blijken zeker te kunnen lukken, als het bedrijf niet verzandt in een oeverloos moeras van verscheiden activiteiten. Bedrijven die concurrenten overnemen om sterker te staan in hun kernactiviteit, hetzij door meer of betere technologie, of door een groter klantenpubliek, en dat alles met behoud van focus… dat blijft kansen op succes bieden. Dus zal het allicht een dubbele golf van herschikkingen worden. Wat te groot en te wankel, of inefficiënt was, zal in deze tijden van woelige economie echt wel van zijn lemen voeten omlaag tuimelen. Maar tegelijk zal de berichtenstroom over overnames en consolidaties niet echt stilvallen, want daar liggen ook nog heel wat rek en voordelen te rapen. Het blijven interessante tijden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content