Klikfraude door botnets stijgt
Bedrijven met ‘cost per click’-advertentiecampagnes worden steeds vaker het slachtoffer van ‘klikfraude’, meldt onder meer securityspecialist Trend Micro.
Zo’n bedrijf betaalt de zoekmachine immers een bedrag per ‘click’ op de geplaatste advertentie, maar door het gebruik van botnets – verzamelingen van computers die crackers werden overgenomen – zijn die clicks vaak niet afkomstig van geînteresseerde klanten. Integendeel, “vaak worden deze activiteiten verricht door concurrerende bedrijven die hun concurrent op deze manier op kosten willen jagen,” merkt Raimund Genes, cto bij Trend Micro, op. Bedrijven met CPC-campagnes worden gadvizeerd om pieken in het zoekverkeer te bestuderen, aangepaste tools te gebruiken en de aanbieder van de zoekmachine snel op de hoogte te brengen met het oog op maatregelen.Dat laatste is niet onbelangrijk, onder meer met het oog op een mogelijke rechtsgang. Zo besloot Google eind juli om 90 miljoen doller te betalen in het kader van een gemeenschappelijke rechtszaak vanwege klikfraude-gedupeerden. De zoekmachinespecialist heeft tevens de beveiliging tegen dergelijke fraude opgevoerd en biedt adverteerders meer informatie over de klikactiviteiten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier