Komt er een MS-KISS 3?

Is het, gezien de deadline van de MS-KISS-formule, nu onmogelijk voor scholen om profijt te halen uit de voordelen ervan? MS-KISS garandeert scholen een gratis buy-out van de Microsoft-licentie en de mogelijkheid extra ict-materiaal te bestellen tegen dezelfde mooie voorwaarden.

Is het, gezien de deadline van de MS-KISS-formule, nu onmogelijk voor scholen om profijt te halen uit de voordelen ervan? MS-KISS garandeert scholen een gratis buy-out van de Microsoft-licentie en de mogelijkheid extra ict-materiaal te bestellen tegen dezelfde mooie voorwaarden.

Het antwoord op bovenstaande vraag is: niet per se. De leverancier, welke dan ook en wanneer hij ook wordt aangeduid, zal altijd kunnen genieten van de formule, bevestigt Microsoft. Maar dan moet die wel de 3 schooljaren betalen voor de 40.000 licenties. Zelfs als er, door de deadline van 2009, geen 3 schooljaren meer in het verschiet liggen. Te nemen of te laten. Als de leverancier de 3 jaren niet betaalt, garandeert Microsoft de gratis buy-out niet meer.

Waarom MS-KISS niet gewoon een jaar (of meer) verlengen? Wel, Microsoft moet daarvoor toelating krijgen bij de hoofdzetel in Redmond, want het programma is een ‘Belgische uitzondering’ (een lagere prijs dan de internationaal gebezigde voorwaarden, gratis buy-out). De als hypervoordelig bestempelde voorwaarden moeten de goedkeuring krijgen van de hiërarchie. Daarbij vragen andere filialen zich waarschijnlijk af waarom België die voorkeursbehandeling geniet.

Er moet een interne onderhandeling bij Microsoft komen vooraleer de MS-KISS-2-voorwaarden kunnen worden verlengd (en dat lijken de Belgen wel te willen), maar een agenda is nog niet vastgesteld en de lokale verantwoordelijkheden kunnen ook niet vooruitlopen op de afloop. Microsoft België zegt wel klaar te zijn om zelf de financiële oefening te doen (maar met welke garantie?). Het mag duidelijk wezen dat de onderwijs- en zorgsector strategische prioriteiten zijn voor het filiaal.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content