Korting door gezichtsherkenning

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Het Amerikaanse Facedeals gebruikt biometrische informatie van Facebook voor aanbiedingen aan bezoekers van winkels.

Het Amerikaanse Facedeals gebruikt biometrische informatie van Facebook voor aanbiedingen aan bezoekers van winkels.

Nu de privacybewaker in Hamburg het onderzoek tegen Facebook inzake het beheer van gezichtsherkenningsinformatie heeft heropend, lijkt het erop dat het ‘Facedeals’ product van advertentiebureau RedPepperLand (Nashville, Tenn.) niet meteen veel kans in Europa maakt. Het bedrijf heeft een camera ontwikkeld die van elke bezoeker van een winkel een foto maakt en die vervolgens probeert te mappen op de beeldinformatie die Facebook bezit. Als er een overeenkomst wordt gevonden, kan de winkel vervolgens een boodschap met een aanbieding sturen naar het mobiel toestel van de betrokken persoon. Het bedrijf benadrukt dat een en ander los van Facebook werd ontwikkeld, en dat de persoon in kwestie uitdrukkelijk een ‘opt in’-toestemming moet geven voor het gebruik van de mobiele app (waar de aanbieding verschijnt). Vanzelfsprekend vereist dit tevens dat de persoon zijn of haar toestemming heeft gegeven voor het registreren en aanwenden van biometrische informatie door Facebook met het oog op gelaatsherkenning.

Toch hebben securityexperts, zoals bij het Slovaakse Eset, hun bedenkingen bij een product als Facedeals. Immers, het systeem veronderstelt dat van elke bezoeker aan de winkel een foto wordt gemaakt, en dat is in ieder geval een handeling waar de bezoeker geen ‘opt in’ voor heeft gegeven. Laat staan voor wat er eventueel later met die beelden wordt aangevangen (gewist, bewaard, uitgewisseld met derden of geaggregeerd met andere datasets,…). Of zou het binnenwandelen zelf al als het geven van zo’n toestemming moeten worden beschouwd? De discussies zijn legio…. Volstaat een ‘waarschuwing’ bij de deur, gevolgd door het binnenwandelen als een toestemming? Aangezien de camera sowieso probeert een mapping probeert, maakt een product als Facedeals ook anders dan bijvoorbeeld een bewakingscamera, waarvan normalerwijze de beelden pas bij of na een probleem worden aangewend. Hoewel, ook hier lijkt verandering in te komen, zoals blijkt uit omstreden producten als Trapwire.

Bovendien zou slechts 37 procent van de Facebook gebruikers hun privacyprofiel hebben aangepast inzake welke informatie aan derden mag worden doorgegeven, citeert Eset de cijfers van een Amerikaanse consumentenvereniging. Haast 13 miljoen Facebook-gebruikers in de VS zouden zelfs geen weet hebben van de beschikbare privacytools. Dat maakt dat de uitbater van de winkel (of bar, grootwarenhuis etc.) voorts ook gebruik maken van heel wat andere informatie die door de persoon werd vrijgegeven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content