KPN aan de Belgische overheid: graag wat minder geduvel en wat meer visie
Volgens KPN betalen de Belgische consument en de economie het gelag van een gebrek aan visie bij de Belgische overheid en telecomopzichter BIPT, evenals een rist maatregelen die meer concurrentie belemmeren. Verwachting voor morgen? Een nog hogere telecomfactuur en een verdere achteruitgang van de Belgische economie op telecomgebied, als het zo doorgaat.
Volgens KPN betalen de Belgische consument en de economie het gelag van een gebrek aan visie bij de Belgische overheid en telecomopzichter BIPT, evenals een rist maatregelen die meer concurrentie belemmeren. Verwachting voor morgen? Een nog hogere telecomfactuur en een verdere achteruitgang van de Belgische economie op telecomgebied, als het zo doorgaat.
CFO Marcel Smits van KPN – in België eigenaar van mobiele operator Base en glasvezeluitbater Tele2/Versatel – wond er geen doekjes om tijdens zijn betoog: “Het BIPT discrimineert in het nadeel van de consument. Hij betaalt teveel ten opzichte van de rest van Europa en dat zal nog verslechteren.” Bovendien “raakt België ook achterop inzake nieuwe telecomdiensten en ook dat zal nog verslechteren.”
Hierbij wijst hij met een beschuldigende vinger naar een aantal beslissingen die KPN in zijn expansie belemmeren en Belgacom al te zeer bevoordelen. Zo rekent Belgacom lang niet alle verlagingen van de terminatietarieven volledig door en mag het die tarieven zelfs verhogen, werd er ronduit een fout gemaakt bij het toekennen van frequenties voor UMTS services in de 900 MHz band, de onwil om de VDSL-infrastructuur open te stellen… Alleen al door de terminatietarieven stelt KPN dat de gebruikers ca. 2,7 miljoen euro hogere kosten moesten dragen voor gesprekken naar het Base netwerk. De verwachte verhoging zou Belgacom ca. 75 miljoen euro per jaar opleveren, allicht door de consument op te hoesten.
Voorts ziet Smits de hommeles rond de toekenning van frequenties voor UMTS-diensten in de 900MHz band en door het niet open stellen van de vdsl-infrastructuur als obstakels voor een grotere penetratie van breedband in de Belgische markt en de ontwikkeling van een bredere gamma diensten. Moraal van Smits’ verhaal: geef ons gelijke kansen, stimuleer de concurrentie en zowel de marktleiders als de uitdagers, de klanten en de economie zullen er baat bij hebben…
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier