KPN maakt ook zakelijke internetabonnementen duurder

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

Het Nederlandse telecombedrijf KPN lijdt onder het veranderende belgedrag van zijn klanten: gratis internetdiensten zorgen er voor dat smartphonegebruikers veel minder sms’en en bellen. Hoewel ook Belgische klanten hun belgedrag beginnen aan te passen, presteert KPN Belgium beter dan het moederhuis boven de Moerdijk.

Het Nederlandse telecombedrijf KPN lijdt onder het veranderende belgedrag van zijn klanten: gratis internetdiensten zorgen er voor dat smartphonegebruikers veel minder sms’en en bellen. Hoewel ook Belgische klanten hun belgedrag beginnen aan te passen, presteert KPN Belgium beter dan het moederhuis boven de Moerdijk.

De nettowinst van KPN daalde in het derde kwartaal met 9 procent tot 368 miljoen euro. De omzet zakte met 3,4 procent tot 3,26 miljard euro. Topman Eelco Blok van KPN wijt de magere cijfers aan het veranderende gedrag van de klanten in de Nederlandse mobiele markt.

Klanten van het jongerenmerk Hi, bijvoorbeeld, verstuurden in het derde kwartaal bijna een kwart minder sms’jes. Daarnaast neemt ook bij het KPN-merk het sms-gebruik af, al zou het bij de zakelijke klanten voorlopig nog om een marginale daling gaan. Omdat internetabonnementen in Nederland veel goedkoper zijn dan in België (en sms’jes een pak duurder), wordt er bij onze Noorderburen intensiever gebruik gemaakt van gratis internetdiensten zoals Skype of BlackBerry Messenger.

Het probleem speelt nu vooral in Nederland, maar ook in Duitsland en België zouden klanten hun gedrag beginnen aan te passen, “al gaat het daar om totaal andere grootteordes dan hier”, zegt Blok.
Om het tij te keren, zal KPN tegen het einde van het jaar ook zijn internetabonnementen voor de zakelijke markt duurder maken. In september begon KPN al met het aan de man brengen van duurdere abonnementen voor gewone consumenten. Eelco Blok verwacht tegen eind 2012 de eerste positieve effecten van die aanpassingen.

België

De prestaties van KPN Belgium vormen een lichtpunt voor de groep. “In België wordt er beter gepresteerd dan door de markt in zijn geheel”, klinkt het. “Net als in Duitsland wordt ook in België het mobiele breedbandnetwerk versneld uitgerold, en neemt de vraag naar databundels toe.”

Base zag zijn omzet het voorbije kwartaal stijgen tot 198 miljoen euro, of 3,1 procent meer dan een jaar geleden. Het resultaat komt er ondanks een verdere verlaging van de mobiele terminatietarieven in januari. De impact van alle regelgevende maatregelen zou 12 miljoen euro afgeknabbeld hebben van de omzet. De bedrijfskasstroom ging 7,4 procent omhoog.

Base laat ook weten dat het voor het eerst de kaap van 4 miljoen klanten heeft overschreden (een stijging van 11 procent tot 4,07 miljoen). Het aantal actieve klanten klokt af op 3,17 miljoen. Dat zijn er 131.000 meer dan in 2010.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content