Lagere inkomsten per gebruiker bezwaren Base-resultaten

Het is bij KPN-dochter Base zoals bij alle andere mobiele operatoren: de resultaten krijgen een knauw door de verplichte invoering van de lagere terminatie- en roamingtarieven. De inkomsten per gebruiker zakken daardoor fel.

Het is bij KPN-dochter Base zoals bij alle andere mobiele operatoren: de resultaten krijgen een knauw door de verplichte invoering van de lagere terminatie- en roamingtarieven. De inkomsten per gebruiker zakken daardoor fel.

Base zag zijn omzet voor het derde kwartaal van 2007 zakken tot 151 miljoen euro. Dat is 7 procent lager dan een jaar eerder. EBITDA daalde met 23 procent tot 55 miljoen euro. Naast de lagere terminatietarieven – Base is nog altijd boos op het BIPT dat het (relatief gezien) een zwaardere daling moest doorvoeren dan andere operatoren – noemt het bedrijf ook hogere marketingkosten (door de lancering van 2 nieuwe postpaid-formules) en investeringen in het netwerk als reden.

De lagere terminatietarieven wegen zwaar op de gemiddelde inkomsten per gebruiker (‘ARPU’). Die zakken in vergelijking met vorig jaar met 28 procent tot 18 euro. Base plaatst daartegenover een nettostijging van het aantal klanten met 141.000 tot 2,72 miljoen. Volgens eigen schattingen haalt het bedrijf in ons land zo een marktaandeel van 23 procent. Het bedrijf hoopt met de uitbreiding van z’n distributienetwerk – lees: het binnenhalen van nog meer klanten – de lagere inkomsten per gebruiker te compenseren. De overname van Allo Telecom moet daarbij helpen. Base brengt zo het aantal eigen winkels in België op 100.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content