Lead Stories gaat factchecken voor Facebook
Lead Stories wordt een van de nieuwe factcheckers van Facebook. Het bedrijfje van de Belg Maarten Schenk en zijn Amerikaanse collega Alan Duke is gespecialiseerd in het ontmaskeren van ‘hoaxes’ en valse nieuwsberichten.
Enkele dagen nadat uitkwam dat onder meer Snopes en AP uit Facebook’s fact-checkprogramma stapt, zal het sociale netwerk enkele nieuwe partners aankondigen. Opvallend is dat daarbij ook Lead Stories zit, het bedrijfje van – onder meer – de Belg Maarten Schenk. Het nieuws wordt gemeld door Axios, en het wordt door Schenk op Twitter bevestigd.
Lead Stories is een anti-hoax site die op zoek gaat ‘trending’ stukken, en vervolgens nagaat of die artikels wel juist zijn. De site vormt een beetje het uithangbord van de Trendolizer data engine, die ontwikkeld en verkocht wordt door hetzelfde team. Die software indexeert links op het web en gaat zo na welke onderwerpen snel aan populariteit winnen.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier