Leuvense experiment met rekeningrijden van start in voorjaar
Het project liep bijna een jaar vertraging op omdat een subsidieaanvraag bij de Vlaamse Overheid werd afgewezen.
De stad Leuven gaat dit voorjaar van start met een testproject voor rekeningrijden. Dat zegt de Leuvense schepen voor Mobiliteit Dirk Robbeets (sp.a). Het project liep bijna een jaar vertraging op omdat een subsidieaanvraag bij de Vlaamse Overheid werd afgewezen.
Het systeem werd eerder al getest in Eindhoven, met succes. Een consortium met onder andere IBM, NXP, Mobistar, Touring en Magicview, wil dat experiment nog eens overdoen in Leuven.
“We hebben enkele weken geleden nog samen gezeten met alle partijen, en het is de bedoeling dat we in het voorjaar van start gaan”, aldus Robbeets. “In eerste instantie zullen we tot vijftig wagens uitrusten met de technologie.”
De stad Leuven heeft alvast 50.000 euro aan de kant gezet voor het project, gespreid over twee jaar. “Nu we geen subsidie krijgen, moeten we het project op eigen kracht organiseren. Maar we hebben wel een resultaatsverbintenis gekoppeld aan de financiering. En we gaan niet alleen experimenteren met rekeningrijden, maar we nemen ook het rijgedrag bij het zoeken naar een parkeerplaats onder de loep.”
NXP heeft een chip ontwikkeld die de signalen van gps-satellieten opvangt, en de plaats waar de wagen zich bevindt bepaalt. Via een gsm-verbinding worden die gegevens doorgestuurd naar een server. Bij rekeningrijden kan op basis daarvan het tarief voor een bepaald traject voor een bepaald tijdstip bekerend worden.
Oorspronkelijk toonde ook het Brussels gewest interesse om te fungeren als ‘proeftuin’, maar daar is men van afgestapt. In de hoofdstad speelt men nu wel met het idee om, naar Londens model, tol te heffen bij het binnenrijden van de stad.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier