Leuvense studenten stellen eigen elektrische wagen voor

Pieterjan Van Leemputten

22 ingenieursstudenten van Formula Group T, een onderdeel van Groep T/KULeuven, hebben in Leuven hun elektrische wagen voorgesteld. Het gaat om het snelst accelererend exemplaar van België.

22 ingenieursstudenten van Formula Group T, een onderdeel van Groep T/KULeuven, hebben in Leuven hun elektrische wagen voorgesteld. Het gaat om het snelst accelererend exemplaar van België.

June is al de derde generatie die wordt gebouwd door masterstudenten van de school. De wagen is lichter dan zijn voorgangers en beschikt onder meer over een 3D-geprint stuur zodat dit beter past in de handen van de piloot. Die mag zich deze zomer bewijzen op een aantal racewedstrijden in de Formula Student competitie.

June weegt 210 kilo, dat is 20 procent lichter dan voorganger Eve die op zijn beurt 20 procent lichter was dan de eerste wagen die twee jaar geleden werd gebouwd. Dat komt omdat de studenten voor het eerst een frame van koolstofvezel monocoque hebben gebruikt, wat 50 procent lichter is dan staal.

Ook ontwikkelden ze een stuursysteem met kabels in plaats van een stuurstang. De aandrijving komt van 288 Lithium-Ion cellen waarmee ze een topsnelheid van 140 kilometer per uur halen. June heeft een vermogen van 85 kw/114 pk en ze gaat in 2,7 seconden van nul naar honderd kilometer per uur.

Maar een rijdende wagen bouwen is maar een deel van de opdracht. Nu maakt het Formula Group T team zich klaar voor een aantal races. “Het is ingenieurscompetitie die uit twee delen bestaat. In het statische deel werken we de verschillende aspecten van de wagen uit. Het dynamische deel bestaat uit de race,” zegt teammanager Bram op ‘t Roodt.

Dat wil zeggen dat de studenten van 9 tot 13 juni naar Silverstone trekken, van 29 juli tot 3 augustus naar Hockenheimring en nadien nog op het circuit van Barcelona het opnemen tegen andere ingenieursstudenten. Het gaat daarbij om verschillende proeven met als voornaamste uitdaging een endurance race van 20 kilometer. Die afstand wordt nauwkeurig berekend want hoe exacter het bereik, hoe minder batterijen de wagen aan boord moet hebben.

Aan de wagen zelf werd negen maanden gewerkt. Voor zestien studenten was het als onderdeel van het postgraduaat programma ‘innovatief ondernemerschap’. Nog eens vijf studenten specialiseerden zich op een aantal aspecten van de wagen als onderdeel van hun masterproef en één student werkte vrijwillig mee ter ondersteuning.

Voor de productie van de wagen klopten de ingenieurs aan bij een aantal bedrijven, waaronder Materialise en TE Connectivity, die hen financiëel of met andere middelen ondersteunden. Enkel de banden, de batterij en de motor zijn niet zelf ontwikkeld.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content