‘M-education’ belangrijke groeipool
Mobiele operatoren kunnen flink wat munt slaan uit onderwijs via smartphones en tablets.
Mobiele operatoren kunnen flink wat munt slaan uit onderwijs via smartphones en tablets. Dat is tenminste de conclusie in een rapport rond ‘m-education’ van McKinsey & Companuy en de GSM Association.
Het geven en volgen van lessen via smartphones en tablets kan volgens het rapport een nieuwe, lucratieve inkomstenmarkt van mogelijk 70 miljard dollar (ruim 52 miljard euro) genereren voor mobiele operatoren tegen 2020.
Vooral in Latijns-Amerika, het Midden-Oosten en Afrika waar sprake is van een jaarlijkse groei tussen 50 en 55%. In de meer ontwikkelde markten wordt uitgegaan van een gemiddelde jaarlijkse groei van 25 tot 30%.
McKinsey berekende ook dat producten en diensten rond m-education tot 38 miljard dollar omzet kunnen genereren, waarvan ruim 90% zal komen uit inkomsten van educatieve e-books, apps en platformen zoals ‘learning management systems’ en ‘mobile learning environments’. Aan de devicekantkan de markt tegen 2020 mogelijk tot 32 miljard dollar oplopen.
In het rapport worden enkele proefprojecten genoemd. In India bijvoorbeeld gebruiken leraars nu al mobiele games om leerlingen Engels te leren.
In New Mexico worden smartphones en tablets ingezet om kleuters klaar te stomen voor de basisschool en hen vervolgens te leren lezen. Het zijn vooral leerlingen en scholieren tussen 6 en 18 jaar die tot de doelgroep van ‘m-education’ behoren.
Ondanks de mooie perspectieven zijn er toch nog enkele belangrijke hindernissen, zoals de extra last die op de schouders van it-departementen in scholen terecht komt, om ‘leren via gsm’s’ te faciliteren.
Budgetten zijn er niet altijd even groot, ‘bring your own device’ is geen evidentie, en vaak stuiten projecten ook op weerstand van leerkrachten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier