Markt voor pda’s blijft krimpen
Onderzoeksbureau IDC heeft geconstateerd dat de markt voor pda’s voor het elfde achtereenvolgende kwartaal is gekrompen. De consument is niet meer geïnteresseerd in elektronica waar je niet mee kan bellen of gamen.
Van de klassieke persoonlijke digitale assistent werden er in het derde kwartaal van 2006 dan ook nog maar 1,1 miljoen stuks verkocht. Dat is 15,4 procent minder dan in de periode april-juni en ruim 31 procent minder dan in het derde kwartaal van vorig jaar.Een belangrijke oorzaak voor de afname is dat ‘er geen nieuwe devices meer worden uitgebracht’, wist analist Ramon Llamas: ‘De fabrikanten vertrouwen op producten die een half tot één jaar oud zijn, en pas in het vierde kwartaal zullen mogelijk weer wat nieuwe apparaatjes op de markt verschijnen.’ Marktleider Palm heeft bijvoorbeeld al sinds de jaarwisseling geen nieuwe pda meer uitgebracht; HP, de grootste leverancier van Windows Mobile-pda’s, zag zelfs 44 procent van zijn afzet verdampen. Dell zag de bui al hangen en staakte de verkoop van pda’s onlangs zelfs helemaal.Toch hoeven de cijfers niet te betekenen dat de pda-markt op sterven na dood is, aldus Llamas: ‘De merkentrouw van pda-gebruikers is opvallend, en er zijn kleinere nichemarkten denkbaar. Bovendien zijn er non network-toepassingen die niet door andere apparaten kunnen worden overgenomen – misschien trekt de verkoop wel weer aan als er meer gespecialiseerde pda’s verschijnen.’ Hoewel pda-onderzoekers elkaar nog wel eens willen tegenspreken, kan de fabrikant die extra functionaliteit aan zijn pda’tje wil toevoegen, toch maar beter naar connectiviteit kijken: de leveranciers van smartphones boekten in het afgelopen kwartaal bijna zonder uitzondering een omzetgroei van tientallen procenten.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier