Microsoft koopt aQuantive voor 6 miljard dollar
Microsoft heeft 6 miljard dollar veil voor het webadvertentiebedrijf aQuantive. De softwarereus moest wel actie ondernemen na de zetten van concurrenten Google en Yahoo.
De overname is een onderdeel van de consolidatieslag die de webadvertentiemarkt doormaakt. De overname van aQuantive volgt kort nadat Microsofts concurrent Google DoubleClick kocht voor 3,1 miljard dollar. Ook Microsoft aasde op DoubleClick.Yahoo kocht recentelijk 80 procent van Right Media voor 680 miljoen dollar. Reclamebedrijf WPP Group kocht op zijn beurt 24/7 Real Media voor 649 miljoen dollar, eveneens spek voor de bek van Microsoft. De Franse adverteerder Publicis kocht in december 2006 het online advertentieagentschap Digitas voor 1,3 miljard dollar.AQuantive, opgericht in 1997, is gevestigd in Seatlle. Er werken 2600 mensen. Microsoft wil door de overname verder groeien in de markt voor internetreclame via aQuantive’s tools, die worden ingezet voor het beheer voor inkoop en verkoop van online advertenties.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier