Microsoft Surface Pro vanaf 30 mei te koop in België
Microsoft brengt eind deze maand zijn tablet voor professionele gebruikers op de markt in ons land, de Surface Pro.
Microsoft brengt eind deze maand zijn tablet voor professionele gebruikers op de markt in ons land, de Surface Pro. “Dat toestel combineert de kracht van een pc met het gebruiksgemak van een tablet”, oppert general manager van Microsoft België Philippe Rogge. De Surface Pro, die afgedaan wordt als een ‘pc in tabletformaat’, zal te krijgen zijn bij vier retailers, namelijk Fnac, Media Markt, Vandenborre en Selexion. Het instapmodel met een geheugencapaciteit van 64 GB wisselt van eigenaar voor 879 euro, de versie met 128 GB kost 979 euro (telkens zonder toestenbord).
De Surface Pro heeft een Core i5-processor van Intel aan boord, en kan daardoor volgens Microsoft gerust naast een uit de kluiten gewassen laptop staan. “De Pro is een pc met de voordelen van een tablet, en de eerder gelanceerde (en letterlijk lichtere) Surface RT moet je zien als een tablet met notebook-functionaliteiten”, legt Windows-verantwoordelijke Jean-Benoit van Bunnen uit.
Een ander groot verschil tussen de Surface Pro en de Surface RT is dat je op de Pro al je oude desktopprogramma’s kan draaien. Op de RT-versie (die werkt met een ARM-processor) kan dat niet. “De Surface RT kan enkel de apps uit de Windows Store draaien”, knikt Van Bunnen. “Dat zijn er intussen toch al ruim 70.000. De Surface Pro kan alles aan, de apps uit de Windows Store, én de toepassingen die je vroeger gebruikte op je pc.”
De batterij van de Pro zou het tot vijf uur uitzingen. Dat is een pak minder lang dan de batterij van een iPad. “Je moet ergens een compromis maken als je met een krachtige processor werkt”, aldus Van Bunnen. Voorts krijgt de Pro nog een stylus mee (een pennetje bevordert de productiviteit, heet het), zijn er micro SD slots voorzien, en heeft het toestel een werkgeheugen van 4 GB RAM.
Hoe leg je aan gewone consumenten het verschil uit tussen de Surface Pro en de Surface RT? Philippe Rogge: “Dat is vooral een kwestie van goede communicatie bij onze retail partners. Daar moet men duidelijk maken dat het ene toestel een notebook is met tablet-functionaliteit, en dat het andere meer naar de gewone iPad neigt. Als de consument zich de juiste vragen stelt, moet hij in staat zijn om een juiste keuze te maken. Het verschil tussen de beide toestellen is erg uitgesproken.”
Toch werken twee verschillende versies verwarring in de hand. En hoe sterk is het argument dat je op de Surface Pro al je oude desktopapplicaties kan draaien, als er voor de iPad 500.000 apps beschikbaar zijn waarmee je zowat alles kan doen wat je maar wil?
Rogge: “Ik ga die cijfers niet betwisten, ze zijn wat ze zijn, maar je kan je de vraag stellen hoeveel van die 500.000 apps nuttig zijn voor je productiviteit. Heeft de iPad een pen om notities te kunnen maken? Heeft de iPad een krachtige Intel-chip aan boord, voor zware toepassingen?”
“Met de Surface RT hebben we een ‘iPad Plus’ proberen te bouwen. Het klopt dat er nog geen 500.000 apps in de Windows Store zitten, maar bij ons krijg je wel een betere gebruikservaring, onder meer dankzij het toetsenbord. En de Pro moet je zien als een ultra-draagbaar alternatief voor de laptop die je vandaag overal meesleurt.”
De apps – of het ontbreken er van – blijven de achilleshiel in het ecosysteem van Microsoft. Softwarebouwers hebben ook moeite met de dualiteit touch-toetensenbord, eigen aan Windows 8. Rogge: “Je moet de ontwikkelaars wat tijd geven. Dit gezegd zijnde, twijfel ik er niet aan dat ze allemaal de overstap zullen maken naar onze Windows Store, en naar de touch-wereld. Softwareontwikkelaars zien ook dat er steeds meer Windows 8-toestellen op de markt komen, laptops, hybrides, convertibles, noem maar op. Ze beseffen maar al te goed dat ze hun programma’s moeten klaarmaken voor die nieuwe wereld.”
“Voor nieuwe spelers in de markt is het natuurlijk gemakkelijk. Zij hoeven zich niet te bekommeren over hun installed base, en kunnen enkel mikken op nieuwe gebruikers. Maar bij Microsoft hebben we het geluk dat we heel veel bestaande klanten hebben, die we willen meenemen naar de touch-wereld.”
“Je kan dan niet anders dan een compromis zoeken. Daarom is Windows 8 een omgeving waarin én de klassieke desktop aanwezig is, én de touch-interface. Iedereen – gebruikers én ontwikkelaars – moet de mogelijkheid krijgen om geleidelijk de overstap te maken.”
U benadrukt graag dat Microsoft de switch gemaakt heeft van een softwarebedrijf naar een devices & services bedrijf. Wil dat zeggen dat er nog nieuwe toestellen in de pijplijn zitten, en dat de Surface geen eenmalig prestigeproject is? Rogge: “De ‘devices’-strategie gaat ruimer dan alleen maar het Surface-gegeven. Het belangrijkste onderdeel is het Windows-besturingssysteem, waarbij je op alle toestellen dezelfde gebruikerservaring krijgt. Gaat het nu om een smartphone, een phablet, een Surface of een laptop.”
“Windows 8 moet je op alle categorieën van toestellen kunnen gebruiken. Op onze eigen hardware, uiteraard, maar ook op de hardware van partners zoals Nokia, HP, Acer of Samsung. Maar om op je vraag te antwoorden: ik weet dat er geruchten de ronde doen, en ik zie ook filmpjes opduiken met toestellen die niet bestaan. Maar voor zover ik weet gaan wij in de nabije toekomst geen nieuwe toestellen meer in de markt zetten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier