Ministers en Google willen kmo’s naar het internet trekken
Met een campagne wil de overheid de Belgische kmo overtuigen om meer digitaal en vooral online te werken. Google wil zijn steentje bijdragen met gratis opleidingen.
Ministers Alexander De Croo (Digitale Agenda), Philippe Muyters (Economie en Zelfstandigen) en Willy Borsus (Middenstand en Zelfstandigen) willen met hun ‘Tournée Digitale’ Belgische kmo’s overtuigen van de meerwaarde van het internet voor hun zaak. Ons land haalt vandaag drie procent van het BNP uit de interneteconomie en daarmee staan we op de 20e plaats van de 34 OECD-landen.
“De digitale revolutie biedt bedrijven een pak groeikansen. Toch merk je bij heel wat zelfstandig ondernemers en KMO’s nog koudwatervrees”, zegt minister De Croo in een verklaring. “Daarom heb ik samen met werkgeversorganisaties uit het noorden en het zuiden van ons land ‘Tournée Digitale’ opgezet, acht interactieve dialoogavonden waar geinteresseerde ondernemers kunnen ontdekken hoe ze door digitaal te gaan aan omzet en klanten kunnen winnen. Het is absoluut noodzakelijk dat we een spurtje trekken zodat ook onze KMO’s doorstoten tot de digitale top in Europa. Ik ben tevreden dat ook Google met het trainingsprogramma ‘Google Groeimotor‘ die ambitie deelt.”
Google zal in ons land samen met Voka, Unizo en Syntra vanaf november opleidingen organiseren onder de naam Google Groeimotor waar kleine bedrijven de eerste stappen naar digitalisering leren. Dat gaat van het opbouwen en beheren van een website tot strategieën om via het internet klanten te werven. In totaal is er plaats voor tienduizend mensen doorheen heel het land.
In de lessen leren kmo’s onder meer over Google Analytics, SEO en adverteren via zoekmachines en sociale media. Well moeten we ons wel de vraag stellen hoe objectief lessen zijn die mee worden georganiseerd door een van de grootste internetspelers ter wereld. Zo bestaan dergelijke lessen vandaag al bij opleidingsinstellingen als Syntra, al zijn ze nu wel gratis.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier