Mobiel internetgebruik in België verzesvoudigd?
Het aandeel van de Belgische internetgebruikers dat sites bezoekt via hun mobieltje, zou op één jaar tijd verzesvoudigd zijn. Dat blijkt althans uit een onderzoek van het webbureau Netlash-bSeen. Uit de data van StatCounter valt nochtans af te leiden dat het niet eens om een verdubbeling gaat. “Er wordt de laatste tijd veel gezegd en geschreven over het mobiele internetgebruik”, zegt Sven De Meyere van Netlash-bSeen. “Maar meestal krijgen we cijfers over de Amerikaanse markt voorgeschoteld, of erger nog: veronderstellingen. Weinig bruikbaar om relevante conclusies uit te trekken voor de Belgische markt.”
Het aandeel van de Belgische internetgebruikers dat sites bezoekt via hun mobieltje, zou op één jaar tijd verzesvoudigd zijn. Dat blijkt althans uit een onderzoek van het webbureau Netlash-bSeen. Uit de data van StatCounter valt nochtans af te leiden dat het niet eens om een verdubbeling gaat.
“Er wordt de laatste tijd veel gezegd en geschreven over het mobiele internetgebruik”, zegt Sven De Meyere van Netlash-bSeen. “Maar meestal krijgen we cijfers over de Amerikaanse markt voorgeschoteld, of erger nog: veronderstellingen. Weinig bruikbaar om relevante conclusies uit te trekken voor de Belgische markt.”
Daarom ook dat Netlash-bSeen een onderzoek deed naar de evolutie van het mobiel internetgebruik in België. “De vraag die we ons stelden, was hoe de verhouding mobiel/desktop geëvolueerd is in één jaar tijd”, gaat De Meyere verder.
Het bureau nam 40 .be-websites onder de loep (40 sites uit de klantenportfolio van Netlash-bSeen), samen goed voor iets meer dan 3 miljoen bezoekers per maand. Op basis van die gegevens bleek dat het gemiddelde aandeel van mobiele bezoekers in juni 2010 op 0,44 procent lag.
“Eén jaar later tonen de cijfers dat het aandeel is gestegen naar 2,68 procent”, klinkt het. “Op een jaar tijd is het percentage van mobiele bezoekers op een gemiddelde Belgische website dus verzesvoudigd. Na uitsluiting van beide uitersten, blijkt dat het kleinste aandeel uit onze dataset op zo’n 1,1 procent ligt, terwijl de topper mag rekenen op 4,37 procent mobiele aandacht.”
Voorts werden er enkele verschillen opgetekend tussen de diverse sectoren en doelgroepen. “Globaal beschouwd kunnen we die in 2 hokjes onderbrengen”, aldus nog de online-marketeer. “Websites die een hoger (rijker) segment van klanten aantrekken, krijgen meer mobiele bezoekers over de vloer. Net als de sites die over internet en multimedia topics handelen.”
StatCounter Dat het onderzoek van Netlash-bSeen niet zaligmakend is, en sterk gekleurd wordt door de keuze van en het aantal onderzochte sites, blijkt wanneer je de cijfers van StatCounter er naast legt, een referentie in het meten van webtrafiek.
Volgens de data van StatCounter klokt het gemiddelde aandeel van Belgische internetgebruikers die mobiel surfen af op 1,19 procent, of slechts 0,57 procent meer dan een jaar geleden. Volgens de Ierse analist zou het niet eens om een verdubbeling gaan. StatCounter volgt wereldwijd meer dan 3 miljoen websites, waaronder ook heel wat Belgische.
Gevraagd naar een reactie, stelt Netlash-bSeen opperhoofd Bart De Waele dat alles afhangt van de doelgroep van een site, en van de topic. “Is een publiek meer gadgetgericht, of wordt de content al wat vaker mobiel gepusht, dan ga je meer mobiele trafiek zien opduiken.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier