Mobistar blijft klanten verliezen
Mobistar blijft pre- en postpaidklanten verliezen aan concurrenten, ook al steeg het aantal simkaarten in 2013 en behaalde de telecomoperator de vooropgestelde omzet en winst.
Mobistar blijft klanten (pre- en postpaid) verliezen. Maar inclusief de diensten voor zogenaamde ‘mobiele virtuele netwerkoperatoren’ (mvno) – Telenet maakt bijvoorbeeld gebruik van het Mobistar-net en gsm-kaartjes voor communicatie tussen machines – steeg het aantal sim-kaarten wel in 2013. Omzet en winst daalden jaar lager, maar Mobistar behaalde toch de eigen doelstellingen.
De Mobistar-groep, inclusief Luxemburg, was in 2013 goed voor exact 5.177.658 mobiele kaarten aangesloten op haar netwerk, een stijging met 4,7 procent ten opzichte van een jaar eerder. In België ging het om 5.075.479 simkaarten: 4,9 procent meer dan in 2012. Het aantal simkaarten bij de mobiele operatoren steeg met 36 procent tot 1,2 miljoen, de zogenaamde machine to machine-sims (m2m) met 34,3 procent tot meer dan 695.000.
Maar bij de eigen klanten onderging Mobistar wel een daling in België. Het totale aantal actieve klanten (inclusief mobiel internet) nam in 2013 af met 7,6 procent tot 3,17 miljoen. De omzet ging vorig jaar 11,5 procent lager tot 1,461 miljard euro. De eigen minimumdoelstelling werd wel gehaald: 1,452 miljard euro.
De nettowinst van de Mobistar-groep kwam uit op 87,4 miljoen euro, wat een daling met 52,9 procent betekent. Het bedrijf verwijst hiervoor naar een daling van de winst voor interesten, belastingen, afschrijvingen en amortisaties (ebitda), omdat positieve eenmalige items in 2012 wegvielen. De eigen ebitda-doelstelling werd gehaald.
“Het structurele marktonevenwicht, tussen een extreem concurrerende en open mobiele markt enerzijds en een duopolistische en gesloten vaste telecommunicatie markt anderzijds, is nog verergerd in 2013”, zegt CEO Jean-Marc Harion. Zoals eerder aangekondigd, stelt het bedrijf voor het dividend over 2013 op te schorten. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier