Mobistar heeft goed halfjaar achter de rug

Mobistar deed het de afgelopen zes maand iets beter dan verwacht. Het aantal klanten steeg en de omzet bleef stabiel.

Mobistar deed het de afgelopen zes maand iets beter dan verwacht. Het aantal klanten steeg en de omzet bleef stabiel.

Ondanks de sterke concurrentie en de aanhoudende druk van de regelgevers, wist Mobistar zich het afgelopen halfjaar goed staande te houden. De klantenbasis steeg met 14,8 procent ten opzichte van juni 2007, tot een totaal van 3.720.018 klanten. Dat zijn er bijna 480.000 meer dan een jaar voorheen – een flink deel daarvan via de overname van het Luxemburgse VOXmobile. In de eerste zes maand van 2008 kwamen er 230.159 klanten bij – vooral via de mvno-overeenkomsten.

De geconsolideerde omzet bleef nagenoeg stabiel, terwijl Mobistar eigenlijk van een lichte daling van 1 tot 3 procent uitging. De ARPU (de gemiddelde opbrengst per klant) daalde wel van 36,90 euro naar 33,13 euro per maand vergeleken met een jaar voordien. Dat zorgde mee voor een daling van de nettowinst van 150,7 tot 145,1 miljoen euro, maar ook dat blijkt eigenlijk nog beter dan verwacht.

Mobistar wil de huidige ‘mobile centric’ strategie verderzetten. In de residentiële markt zal Mobistar doorgaan met het vervangen van vaste door mobiele telefonie, terwijl het in de professionele markt convergente oplossingen wil blijven aanbieden. Verdere dalingen van de MTR (mobiele terminatietarieven) verwacht Mobistar niet. Voor de rest van het boekjaar past het telecombedrijf zijn verwachtingen overigens licht aan naar boven.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content