Mobistar laat abonnees thuis ‘gratis’ bellen met gsm

Mobistar lanceert op 19 maart de dienst ‘AtHome’ die abonnees thuis ‘gratis’ laat bellen met hun gsm. Het gaat daarmee voluit in de aanval tegen Belgacom want klanten hoeven dus geen abonnement meer voor hun telefoonlijn.

De dienst bestaat al langer voor ondernemingen onder de naam ‘wireless office’. Werknemers kunnen gratis bellen in het bedrijfspand. Voor de residentiële markt kan het vanaf 19 maart in het thuisfront. Ze hoeven slechts één keer aan te geven in welke mobiele netwerkcel ze zich bevinden en kunnen dan voor een bijkomende 10 euro op het abonnement gratis bellen naar alle vaste lijnen in België. Het aantal beluren per maand is beperkt tot 40 uur om misbruik te voorkomen.Hoeveel klanten Mobistar hiervoor wil aantrekken wou het niet kwijt. Uit studies blijkt dat het betekent dat de tarieven met 6,6 procent afnemen, het verkeer met 16,8 procent toeneemt, maar vooral de churn (het verlies van klanten) met 7 procent verminderd.Vooral Belgacom zou heel wat inkomsten kunnen verliezen. Die haalt immers nog steeds veel omzet uit abonnementen. Met AtHome hoeven klanten dus geen maandelijkse factuur meer te betalen. Het abonnement kost vandaag 18 euro per maand. Belgacom heeft totnogtoe vooral met gratis oproepen zijn abonnementsinkomsten veilig gesteld.Het wordt uitkijken naar het antwoord van Proximus dat helemaal geïntegreerd wordt in Belgacom. Dat gebeurt vooral om een gelijkaardig geïntegreerd vast en mobiel aanbod uit te kunnen brengen. Ook Telenet dreigt trouwens een groot deel van zijn telefoonklanten kwijt te raken. Een integratie van AtHome met de wifi hotspots van Telenet is bij Mobistar trouwens nog niet aan de orde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content