Moeizaam vertrouwen winnen via e-government
Nu almaar meer overheidsdiensten via het internet worden geleverd, moet de overheid opnieuw duchtig sleutelen aan de manieren om het vertrouwen van de burgers te winnen, zo blijkt uit een studie in opdracht van de Europese Commissie. Technologie oogst nu nog vaak wantrouwen.
Nu almaar meer overheidsdiensten via het internet worden geleverd, moet de overheid opnieuw duchtig sleutelen aan de manieren om het vertrouwen van de burgers te winnen, zo blijkt uit een studie in opdracht van de Europese Commissie. Technologie oogst nu nog vaak wantrouwen.
De release van het rapport van de Europese onderzoeksdienst ‘cc:eGov’ viel ironisch genoeg zowat samen met het [nieuws rond het verlies van de persoonlijke gegevens van ruim 25 miljoen Britten]. E-government blijkt het moeilijk te hebben om burgers een behaaglijk gevoel te geven, zo staat te lezen in het rapport. Technologie lijkt eerder het vertrouwen van de burger in de overheid te verzwakken.
Om dat vertrouwen terug te winnen, schrijft Frank Harris van cc:eGov, is meer nodig dan een rist securitymaatregelen. Dat omdat veel burgers het belang van pakweg encryptie van gevoelige gegevens niet voldoende kunnen inschatten. Beter is om tegelijk ook evidente, zichtbare aanpassingen te doen, zoals privacyzegels of andere beveiligingsboodschappen.
Het moet voor de burger duidelijk zijn wat er zal gebeuren (en wat niet) met de informatie die hij doorgeeft aan de overheid. Als een goed voorbeeld noemt Harris de BurgerServiceCode die in Nederland werd ingevoerd. Die telt 10 belangrijke punten die de overheid inzake e-gov zal naleven.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier