MyMove: bedrijfswagen wordt gedeelde wagen

© Wikimedia Commons

D’Ieteren breidt zijn ‘multimodale mobiliteitsoplossing’ uit naar 5 partners, waaronder IBM. Doel is nieuwe modellen van autodelen te testen.

D’Ieteren breidt zijn ‘multimodale mobiliteitsoplossing’ uit naar 5 partners, waaronder IBM. Doel is nieuwe modellen van autodelen te testen.

Zes maanden na de interne lancering van het pilootproject rond gedeelde wagens MyMove breidt D’Ieteren het nu uit naar 5 bedrijven IBM, Cofinimmo, Home Invest, Trevi, en les Ateliers des Tanneurs. Het testproject eindigt deze zomer.

Het principe is om het doorheen de dag vaak te weinig gebruikte wagenpark van een bedrijf te optimaliseren. Dat door gedeelde wagens te creëren die voor alle werknemers toegankelijk zijn. De ‘eigenaar’ wordt medegebruiker en is dus genoodzaakt om ‘zijn/haar’ wagen te reserveren om ervan te kunnen blijven genieten.

IBM heeft bijvoorbeeld een kleine vloot van 4 wagens, waaronder 2 elektrische, en 6 fietsen opgezet die moet dienst doen voor 20 gebruikers. De werknemers kunnen een voertuig (een elektrische Think City of een Blue Motion) of een elektrische fiets reserveren via het portaal MyMove. Dat wijst een bepaald voertuig toe naargelang de af te leggen afstand, het weer en het aantal benodigde plaatsen. 15 minuten voor het voertuig in gebruik kan worden genomen, stuurt het systeem een sms naar de werknemer met het type voertuig, de nummerplaat en de pin-code die nodig is om te kunnen in- of opstappen. Aangezien de bestemming al in het systeem werd ingegeven, wordt die naar de gps van de wagen gestuurd, zodat die volledig vertrekkensklaar is.

De technologische partners van dienst zijn IBM, dat het reservatiesysteem ontwikkelde (een DB2- en Ilog-oplossing), de ULB, dat de programmering deed, en EuroGreenIT (Bergen) dat de oplossing host op zijn private cloud (ook IBM-technologie) met als doel projecten en bedrijven die op ‘green IT’ inzetten te ondersteunen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content