N-VA gooit op 24 mei een bom op sociale media

Op 24 mei, één dag voor de verkiezingen, om 9 uur ‘s morgens plant N-VA een sociale mediaoffensief. Zijn boodschap ‘Kiest u voor het N-VA-model of het PS-model?’ zal die dag door Facebook en Twitter razen, dankzij het ‘crowdspeaking’-platform Thunderclap.

‘Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model? #VVV14’. Deze boodschap zal u op 24 mei om 9 uur ‘s ochtends wellicht niet ontgaan. N-VA ronselt sinds deze week immers mensen die zich willen engageren om dit bericht één dag voor de verkiezingen massaal mee te verspreiden naar hun vrienden en volgers op sociale netwerksites. Hoe? Via het digitale platform Thunderclap, geen crowdfunding- maar een crowdspeakingsite.

Hoe het in zijn werk gaat: N-VA heeft op de website thunderclap.it een ‘campagne’ opgestart, met als doel de boodschap ‘Kiest u voor het N-VA-model of voor het PS-model?’ op 24 mei door minstens 250 personen tegelijk te laten delen via hun sociale mediaprofielen. Mensen die zich achter de campagne willen scharen, moeten hun Twitter-, Facebook- of Tumblr-account koppelen. Wie dit doet, geeft Thunderclap de toestemming om de N-VA-boodschap op 24 mei om 9 uur automatisch in zijn of haar naam te verspreiden in de vorm van een statusupdate of tweet naar alle vrienden en volgers.

Op het moment van schrijven (op 17/4 om 10u30) hebben iets meer dan 500 mensen zich geëngageerd – daarmee is het vooropgestelde doel van 250 mensen al ruimschoots gehaald. Deze 500 mensen bereiken samen bijna 220.000 vrienden en volgers via hun sociale netwerken. Met nog meer dan een maand te gaan, kan het naar de miljoenen gaan en lijkt het er dus op dat N-VA op 24 mei een fameuze virtuele bom gaat gooien. Adverteren mag de partij niet meer, dus laat ze dit gratis doen door haar aanhang.

“Bedoeling is dat iedereen die op 24 mei zijn Facebook of Twitter opent, onze boodschap te zien krijgt”, vertelde N-VA-woordvoerder Joachim Pohlmann aan Newsmonkey. “En op dit moment hebben onze grote kleppers zelfs nog niet ingetekend. Peter Dedecker, Johan Van Overtveldt: die moeten er allemaal nog bijkomen. We verwachten hier veel van.”

Eerder voerde N-VA al een groot internetoffensief, met advertenties en filmpjes ter waarde van (maximum) 300.000 euro op platformen als Facebook, YouTube en “honderden publieke sites”. De Facebookcampagne alleen leverde N-VA in een maand tijd 20.000 likes op. Alles over de N-VA-campagne van toen, en die van de andere grote Vlaamse partijen, leest u hier. (MI)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content