Nederland en Groot-Brittannië beboeten Uber voor datalek

Taxidienst Uber krijgt in Nederland en Groot-Brittannië een boete van enkele honderdduizenden euro’s voor een lek van persoonsgegevens van klanten en chauffeurs. Uber had de toezichthouder en betrokkenen niet tijdig geïnformeerd.

Uber laat in een reactie blij te zijn het incident achter zich te kunnen laten. Het bedrijf laat weten de systemen beter beveiligd te hebben. Ook heeft Uber directieleden aangesteld die zich met privacy, databescherming en veiligheid bezighouden. Het bedrijf achter de taxi-app geeft aan “hard te werken aan onze belofte om het vertrouwen van onze gebruikers terug te winnen”.

Het datalek trof in 2016 wereldwijd ruim 57 miljoen Uber-gebruikers. In Nederland waren ongeveer 174.000 klanten en chauffeurs getroffen. Ook in België waren er zo’n honderdduizend slachtoffers. De hoogte van de boete is onder meer afhankelijk van het aantal overtredingen, de ernst van de overtredingen en de financiële situatie van het Amerikaanse techbedrijf.

Boete

Uber bracht pas in november vorig jaar naar buiten dat de onderneming ruim een jaar eerder gehackt was. De hackers hadden onder meer namen, e-mailadressen en telefoonnummers van gebruikers van de taxi-app buitgemaakt. Om de diefstal stil te houden betaalde Uber de hackers 100.000 dollar.

Ook in Groot-Brittannië, waar 2,7 miljoen klanten en bijna 82.000 chauffeurs werden getroffen, kreeg Uber een boete vanwege de zaak. Toezichthouder ICO stelde de boete op 385.000 pond, een kleine 434.000 euro. De Europese toezichthouders werkten in de zaak tegen Uber samen, laat een woordvoerster van de Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens weten. In andere Europese landen kan Uber daarom ook nog boetes verwachten.

De Amerikaanse Federal Trade Commission hield het in april nog bij een tik op de vingers voor Uber. Het Amerikaanse bedrijf trok in eigen land wel 148 miljoen dollar uit voor het schikken van schadeclaims.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content