Nederland wil compensatie voor telecompannes

Pieterjan Van Leemputten

Nederlandse telecomklanten krijgen binnenkort een vergoeding wanneer het netwerk verstoord raakt. Het ministerie van Economische Zaken wil daar snel een wetsvoorstel voor klaar hebben.

Aanvankelijk was het de bedoeling dat de operatoren Vodafone, KPN en T-Mobile zelf een standaardvergoeding zouden uitwerken. Maar die gesprekken zijn volgens Nu.nl op een sisser uitgedraaid.

Daarom wil het Nederlandse ministerie nu zelf een wetsvoorstel uitwerken dat al op korte termijn naar de Kamer zal worden gestuurd.

Compensatie is niet ongewoon in Nederland, toen een panne in april vorig jaar het mobiel telecomverkeer bij Vodafone een week lang verstoorde, mochten klanten vier dagen gratis bellen en sms’en.

Maar het lijkt moeilijk om een standaardvergoeding te bepalen. Zo kan een storing even goed betekenen dat er minder dekking is of dat er slechts bepaalde vormen van telecomverkeer (bijvoorbeeld sms of data) niet goed functioneren.

Ook in België zijn er momenteel geen verplichte compensaties bij ernstige netwerkstoringen. Al gebeurt het in praktijk wel af en toe. Mobistar gaf dertig belminuten of honderd sms-berichten na een panne begin mei 2011. Belgacom deed het geval per geval toen in de zomer van 2012 enkele buitenlandse klanten onbereikbaar waren. Het meest recente voorval was de panne bij Telenet op 3 februari. Toen kregen getroffen klanten een gratis film.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content