Nederlandse Apple-winkelketen in financiële problemen
Winkelketen iCentre, de grootste zelfstandige Apple-speciaalzaak in Nederland, verkeert in financiële problemen. De rechtbank in Haarlem verleende de holding iCentre Group voorlopig uitstel van betaling.
Het bedrijf kampt met “onverwacht snel teruglopende verkopen als gevolg van de stagnatie in de consumentenverkopen in ons land”. De gemiddelde omzet per vestiging lag in de eerste 5 maanden van 2013 “substantieel” lager dan in dezelfde periode een jaar eerder.
iCentre, met 34 vestigingen in Nederland de grootste Apple Premium Reseller, zegt dat de negatieve ontwikkeling nog is versterkt door toegenomen concurrentie, verbreding van de distributie en structureel dalende marges op de verkopen. De financiële positie van de onderneming is daardoor in de laatste kwartalen in snel tempo verslechterd.
Voor een mogelijke doorstart van de commerciële activiteiten zijn directie en bewindvoerder in overleg met de directie van BAS Group, dat met 190 winkels van Dixons en MyCom de grootste elektronicaketen in Nederland. Tijdens de uitstel van betaling blijven de vestigingen en de webshop van iCentre open voor het publiek.
In totaal telt Nederland een kleine 60 zogeheten ‘Apple Premium Reseller’ zaken. Deze zijn in handen van vijf ketens, die door Apple zijn gecertificeerd. Het computerbedrijf bezit zelf één officiële Apple Store, in Amsterdam. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier