Nederlandse bedrijven vragen overheid om te investeren in hyperloop

De Nederlandse overheid moet een eenmalige investering doen, opdat Nederland het eerste Europese land zou worden met een volwaardig testtraject voor de hyperloop. Dat staat in een boodschap die Nederlandse bedrijven en semioverheden maandag naar Den Haag sturen, meldt Het Financieele Dagblad.

In de vacuümbuis van drie tot vijf kilometer lang zouden passagiers met een vaart tot 1.200 kilometer per uur vervoerd kunnen worden. Zo zouden ze in vier minuten van Amsterdam naar Lelystad kunnen reizen. Het idee van een hyperloop is (opnieuw) populair geworden dankzij Tesla-oprichter Elon Musk, die wedstrijden organiseert onder studententeams voor het beste plan. De TUDelft won een van die wedstrijden en daaruit is een start-up gegroeid die een hyperloop-buis van 30 meter uittest. Maar een proefbuis met een begin-, een eindstation en een wissel ontbreekt nog.

‘Dit is nu net wat nodig is’, zegt Diederik Samsom, die als oud-PvdA-leider en natuurkundig ingenieur het Delftse team adviseert. De volgende stap is namelijk om te onderzoeken hoe een trein vanuit een station de vacuümbuis ingaat en met een snelheid van bijvoorbeeld 700 kilometer per uur een wissel pakt. ‘En moet die wissel zijwaarts werken of juist verticaal? Ik denk het laatste maar dat is iets wat we kunnen onderzoeken’, zegt hij in het Het Financieele Dagblad.

De kosten voor een traject van vijf kilometer liggen rond de 120 miljoen euro. Nederlandse bedrijven zijn bereid mee te doen met de aanleg. Onder meer BAM, Fokker, Movares, VDL en NS steunen de oproep. Ook organisaties als ProRail en het Havenbedrijf Rotterdam vragen het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om het testtraject. De opstellers noemen geen concreet bedrag als rijksbijdrage.

Of de Nederlandse Spoorwegen ook gaan investeren in dit project, is niet bekend. Eerder dit jaar investeerde het innovatiefonds van de NS wel al 300.000 euro in de hyperloop-testbuis van de TU Delft. In ons land zijn er geen plannen om de hyperloop in de toekomst als transportsysteem te gaan gebruiken.

Partner Content