Nederlandstalige ‘iTunes voor journalistiek’ van start
In Nederland is een ‘iTunes voor journalistiek’ gelanceerd, Blendle. Via dit platform is het mogelijk om losse kranten- en tijdschriftartikels te kopen. De Nederlandse start-up gooit sinds zijn aankondiging hoge ogen, ook in het buitenland.
In Nederland, na de eerder gelanceerde platforms eLinea en Myjour, een nieuwe ‘iTunes voor journalistiek’ van start gegaan. De start-up heeft in eigen land een overeenkomst met ‘Alle kranten. En Story’, zo luidt de welkomsttekst op de bèta-site. In de VS sprak Alexander Klöpping, medeoprichter van Blendle, in één dag met The New York Times, The Wall Street Journal, Time en Newsweek. ‘The New York Times wil misschien zelfs investeren in Blendle’, zegt de andere oprichter Marten Blankesteijn.
Die grote interesse is opmerkelijk voor een initiatief als Blendle. Want welke Amerikaanse start-ups waren de afgelopen weken het meest in het nieuws in onze contreien? Uber en Airbnb, apps waar de logge, gevestigde sectoren bang voor zijn. ‘Ze pakken onze markt af’, klinkt het, want het zou ‘oneerlijke concurrentie’ zijn. De taxi- en hotelsector staan op zijn kop, met als gevolg onder andere een mediarel tussen Brussels minister van vervoer en innovatie Brigitte Grouwels en Europees Commissaris voor Digitale agenda Neelie Kroes.
Maar Blendle wordt wél met open armen ontvangen door een oude sector. Al werd er niet van begin af aan enthousiast gereageerd. ‘In Nederland heeft het twee jaar geduurd om uitgevers te overtuigen’, zegt Blankesteijn. ‘We hebben er echt missiewerk voor moeten doen.’
Blendle verwacht wel al volgende maand enkele Vlaamse titels – al werd dit in De Morgen ontkend door de uitgevers -, en in de zomer moeten de eerste Amerikaanse media beschikbaar komen. ‘Opnieuw: het overtuigen van uitgevers kost tijd. Daarom ben ik niet te optimistisch qua snelheid.’
Eenmaal overstag gegaan, bepalen de uitgevers zelf de kostprijs van een artikel op Blendle. Dat leidt tot verschillende artikelprijzen, die afhankelijk van de lengte variëren van 0,10 euro tot 0,89 euro. Uitgevers krijgen 70 procent van dat bedrag, 30 procent gaat naar Blendle.
Die percentages zijn vergelijkbaar met iTunes in de muziekindustrie. De digitale muziekdienst van Apple heeft er, net als onder meer Spotify, voor gezorgd dat jongeren weer betalen voor muziek. Dit is wat Blendle ook wil bereiken, maar dan met kranten en bladen. (WK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier