Nieuwe HTC One doet het met ultrapixel-camera

© Reuters
Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

HTC heeft zijn nieuwe superphone voorgesteld, de HTC One. Het toestel wil zich onder meer onderscheiden met zijn geavanceerde camera.

HTC heeft in Londen zijn nieuwe superphone voorgesteld, de HTC One. Het toestel dat de Taiwanese smartphonebouwer nieuw leven moet inblazen wil zich onderscheiden van de concurrentie met zijn geavanceerde camera, stereospeakers en een herdacht, Windows Phone-achtig beginscherm.

De voorbije dagen waren er al heel wat specificaties uitgelekt over het nieuwe vlaggenschip van HTC. Zo bevat het Android-toestel 2 gig werkgeheugen, ondersteunt het 4G, krijgt het een full HD scherm van 4,7 inch (1080p) mee, en heeft het uiteraard een snelle quadcore processor aan boord, net als een NFC-chip.

Dé grote nieuwigheid is de ‘ultrapixel’-camera die vier keer 4,3 megapixels meekrijgt, een aparte laag voor elke primaire kleur. De processor smelt de verschillende lagen samen tot één geheel. Eén en ander zou moeten resulteren in levendigere en scherpere beelden, met een lichtcaptatie die volgens HTC 300 procent hoger ligt dan bij de concurrerende toestellen.

“De focus op alsmaar meer megapixels is irrelevant”, vertelde vp design Scott Croyle tijdens de lancering. “Met onze ultrapixel-camera kan je beelden en filmpjes maken die veel klaarder en helderder zijn, met veel meer contrast, dan met eender welke 13 megapixel camera.”

Dankzij de nieuwe camera-functie ‘HTC Zoë’ worden foto’s trouwens tot leven gebracht. In plaats van beelden te schieten op een bepaald moment, maakt de camera opnames gedurende 3 seconden, waardoor je statische fotogalerij als het ware een bewegende galerij wordt.

Naast een geavanceerde camera heeft de nieuwe HTC One ook twee speakers aan boord, en een aparte versterker. Stereo-geluid moet het kijken van filmpjes en het spelen van games aangenamer maken, zo luidt het. Ook geluidsopnames worden naar een hoger niveau getild (HDR) dankzij de twee microfoons.

Voorts is de interface van het homescreen helemaal herdacht. Dat scherm wordt een continue livestream van persoonlijk gekozen informatie zoals updates van sociale netwerken, nieuwsflashes, en foto’s en filmpjes van contacten. Gebruikers hoeven met andere woorden niet telkens verschillende apps te raadplegen. Denk aan wat Windows Phone doet, maar dan grootser van opzet. “De tijd dat je alleen maar apps en widgets op je thuisscherm krijgt, is voorgoed voorbij”, klonk het.

Om deze ‘dynamische’ benadering voor het homescreen mogelijk te maken, biedt HTC zowel lokale als wereldwijde content uit meer dan 1.400 mediabronnen, waaronder TechCrunch, Engadget, MTV en Reuters.

De HTC One zal vanaf maart beschikbaar zijn in 80 landen waaronder ook België. Onder meer Telenet zal het toestel verdelen in ons land. Goedkoop wordt de nieuwe superphone allerminst: de prijs klokt af op een forse 700 euro.

Peleton Grote vraag is of HTC met dit toestel terug kan aansluiten bij de kop van het peleton (Apple iPhone 5, Samsung Galaxy S3), of toch alleszins wat verkoopcijfers betreft. Het is geen geheim dat de Taiwanese smartphonefabrikant het al een tijdje moeilijk heeft. Het bedrijf kondigde onlangs nog aan dat het in het eerste kwartaal van 2013 een verkoopterugval verwacht van zeventien procent.

In het eerste kwartaal van 2012 behaalde de fabrikant nog een omzet van 65 miljard Taiwanese dollar, dit kwartaal zou de omzet afklokken op een bedrag tussen de 50 en 60 miljard (1,3 tot 1,5 miljard euro). De terugval is te wijten aan de veel grotere concurrentie van niet alleen Samsung en Apple, maar ook de Chinezen van Huawei en ZTE.

Mobile World Congres

Dat HTC er voor kiest om zijn nieuwe vlaggenschip een week voor de start van het Mobile World Congres in Barcelona voor te stellen, is in zekere zin opmerkelijk. Vorig jaar presenteerde de Taiwanese smartphonebouwer zijn nieuwe toestellen wel nog tijdens ‘s werelds grootste mobile-event.

Allicht hoopt HTC om op deze manier meer media-aandacht naar zich toe te kunnen trekken. Tijdens het MWC volgen de aankondigingen zich in snel tempo op, waardoor je één van de velen wordt, in plaats van een unieke producent.

BlackBerry hanteert dezer dagen alvast dezelfde strategie, en stelde zijn langverwachte nieuwe topmodellen twee weken geleden al voor. Ook Samsung heeft begrepen dat je meer buzz kan creëren wanneer je zelf iets organiseert rond de lancering van je toptoestellen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content