Nieuwe operator ‘Mobile Vikings’ biedt gratis mobiel internet
Het team achter het Hasseltse City Live lanceert deze week een nieuwe mobiele operator: Mobile Vikings.
Het team achter het Hasseltse City Live lanceert deze week een nieuwe mobiele operator: Mobile Vikings.
Bij Mobile Vikings draait alles rond het aanbieden van gratis mobiele data. Het is de eerste keer dat een ‘mobile virtual network operator’ (MVNO) met een dergelijk concept uitpakt in ons land. Dat de mensen van City Live achter het project zitten, hoeft nauwelijks te verbazen. De Limburgers hebben in het verleden een mobiel platform gebouwd met een rist toepassingen, maar kunnen die niet in de markt zetten omwille van de veel te hoge datatarieven die de traditionele telecomoperatoren aanrekenen.
Bedoeling van Mobile Vikings is de gebruiker kennis te laten maken met mobiel internet (en in de eerste plaats met het platform en met de applicaties van City Live), zonder dat hij zich voortdurend zorgen hoeft te maken over een fors oplopende datafactuur. Maar in tegenstelling tot bijvoorbeeld ‘Blyk’, de Finse MVNO die in ruil voor gratis belwaarde en gratis sms’jes commerciële boodschappen doorstuurt naar gsm’s, ligt reclame niet aan de basis van het businessmodel achter Mobile Vikings.
Hoe het exacte businessmodel er dan wel uitziet, is wanneer we dit schrijven nog niet helemaal duidelijk. “Als je iets gratis weggeeft, wordt er sowieso gebruik van gemaakt, en kan je er andere diensten aan koppelen”, is wel de achterliggende gedachte. Bronnen die dicht bij de initiatiefnemers staan, spreken over een model dat het vooral van een dergelijk dienstenaanbod moet hebben, naast de reclame. Wie klant wordt bij Mobile Vikings, zou naast het gratis data-aanbod ook voice- en sms- toepassingen kunnen afnemen, en dit aan erg competitieve tarieven.
Op dit ogenblik is er nog geen tariefplan afgesproken bij één van de drie grote operatoren, wat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk is. Anderzijds staat het vast dat de Leuvense fixed/mobile aanbieder United Telecom uit Holsbeek provider wordt, een bedrijf dat een Artilium-serviceplatform in huis heeft.
Het Belgisch-Britse Artilium maakt platformen waarmee alternatieve en meestal kleinere telecomoperatoren diensten met toegevoegde waarde kunnen leveren, zoals bellen met voorafbetaalde kaarten. Met dergelijke diensten kunnen operatoren zich onderscheiden van de concurrentie. Artilium is op zijn beurt dan weer gelinkt aan Base.
Mobile Vikings wordt met een multi-level marketing campagne in de markt gezet. Net zoals bij Tupperware, is het Mobile Vikings in de eerste plaats te doen om een viraal effect. De initiatiefnemers vertrouwen op hun netwerk van bloggers en bevriende internauten om de klus te klaren. Mond-tot-mond reclame vertaald naar het internet quoi. Alle kosten die gemaakt worden, moeten terug in het product geïnvesteerd worden en de gebruikers ten goede komen. Met andere woorden worden de marketingbudgetten heel beperkt gehouden.
Voor meer informatie kan u terecht [op de webstek van Mobile Vikings].
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier