NMBS-reizigers verliezen 9 gsm’s per dag

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

In 2011 kreeg de dienst verloren voorwerpen van de NMBS liefst 3293 gsm’s binnen.

In 2011 kreeg de dienst verloren voorwerpen van de NMBS liefst 3293 gsm’s binnen.

Nadat Brussels Airport al heel wat cijfers had vrijgegeven over het aantal verloren gsm’s, tablets en laptops hebben we ook bij de NMBS cijfers weten te sprokkelen. Het Spoor blijkt jaarlijks zo’n 39.000 à 40.000 verloren voorwerpen te verzamelen. “Dat cijfer blijkt relatief stabiel te zijn de afgelopen jaren”, vertelt ons NMBS-woordvoerder Bart Crols.

In 2010 waren gsm’s goed voor de derde plaats op de lijst van ‘vaakst verloren voorwerpen’ met bijna 3100 exemplaren. In 2011 steeg dat aantal tot 3293 gevonden toestellen, goed voor een vierde plaats. Dat zijn gemiddeld 9 toestellen per dag.

De afgelopen twee jaar belandde 37 procent van alle gevonden voorwerpen bij de NMBS weer bij de rechtmatige eigenaar. Of omgekeerd: meer dan 6 van de 10 mensen die iets kwijtspelen, komen niet meer aankloppen bij de NMBS. “Uiteraard doet NMBS er alles aan om zelf de eigenaar op te sporen”, onderstreept Crols. Ter vergelijking: bij Brussels Airport blijft zelfs drievierde van de verloren toestellen liggen.

In tegenstelling tot de ‘Lost & Found’-dienst van Zaventem worden de gsm’s die te lang blijven liggen niet verkocht. Sinds mei 2011 heeft de NMBS een samenwerking opgezet met vzw Spullenhulp. Als er na 50 dagen geen rechtmatige eigenaar is gevonden, speelt de dienst verloren voorwerpen de toestellen door naar de vzw. “Tussen mei 2011 en mei 2012 werden 787 gsm’s aan Spullenhulp overhandigd”, weet Crols nog.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content