Nokia verlaagt gsm-prijzen tot 25 procent

De Finse gsm-gigant Nokia heeft wereldwijd de prijzen van zowat al zijn gsm’s fiks verlaagd. Op die manier hoopt de producent zijn afbrokkelende positie van marktleider te vrijwaren.

Nokia is nog steeds met voorsprong marktleider in de wereldwijde gsm-markt, maar ziet zijn marktaandeel wel afkalven ten voordele van concurrenten als SonyEricsson en Samsung. Op de website van de Britse zakenkrant Financial Times staat vandaag te lezen dat Nokia de prijzen van zijn mobieltjes wereldwijd sterk heeft verlaagd om die concurrentie het hoofd te bieden.De mobieltjes die Nokia verkoopt aan winkels en mobiele operatoren kosten nu tot 25 procent minder. Zowat alle toestelletjes zijn goedkoper geworden, maar de grootste prijsdalingen zijn te vinden bij de eenvoudige modellen. Alleen de meest gesofisticeerde toestelletjes, zoals de onlangs gelanceerde uitklapbare ‘7200’, zijn niet gedaald in prijs, aldus de Financial Times.De plotse prijsdalingen lijken een reactie op de tegenvallende kwartaalresultaten die Nokia eerder deze maand bekendmaakte. De omzet van het telecombedrijf daalde in het eerste kwartaal met 2 procent ten opzichte van vorig jaar, terwijl een groei was verwacht van 3 tot 7 procent. Volgens Nokia zelf was dat vooral te wijten aan het tekort van middenmoot-modelletjes in zijn gsm-aanbod. Extra pijnlijk was wel dat Zuid-Koreaanse concurrent Samsung op dezelfde dag wél knappe kwartaalcijfers kon voorleggen.Nokia had vorig jaar nog een marktaandeel van ongeveer 38 procent, maar zag dat percentage in het eerste kwartaal van dit jaar dan ook slinken ten voordele van andere – vooral Aziatische – gsm-producenten. De scherpe prijsdalingen kunnen het (in aantal verkochte toestelletjes gemeten) marktaandeel van Nokia weliswaar opkrikken, maar is dan weer ongezond voor de winstmarges van het Finse bedrijf. Maar volgens Nokia komt alles weer in orde door de geplande lancering van zo’n 40 nieuwe mobieltjes.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content