Omzetgroei maar nettoverlies voor Telenet

Telecombedrijf Telenet heeft in het eerste kwartaal goede cijfers geboekt, met een omzetstijging van 9 procent en ruim 102.000 nieuwe abonnees. ‘Tijdelijke boekhoudkundige elementen’ leidden wel tot een nettoverlies van 6,8 miljoen euro.

Telecombedrijf Telenet heeft in het eerste kwartaal goede cijfers geboekt, met een omzetstijging van 9 procent en ruim 102.000 nieuwe abonnees. ‘Tijdelijke boekhoudkundige elementen’ leidden wel tot een nettoverlies van 6,8 miljoen euro.

Het telecombedrijf boekte tijdens de eerste drie maanden van het jaar een omzet van 247,1 miljoen euro, tegen 226,8 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2007. De winst voor belastingen, intresten, afschrijvingen en waardeverminderingen (ebitda) steeg met 12 procent tot 118,6 miljoen euro.

Netto leed de firma wel een verlies van 6,8 miljoen euro, tegenover een kwartaalwinst van bijna 11 miljoen euro een jaar geleden. De rode cijfers hebben te maken met onder andere “een toename van de interestlasten na de verhoging van de schuld”, aldus Telenet. De grootste invloed was het gevolg van een daling van de langetermijnrente die een ongunstige impact had op de interestdekking. “Dat is een tijdelijke boekhoudkundige weergave”, aldus het bedrijf.

Telenet kreeg er het voorbije kwartaal netto ruim 102.000 abonnees bij en had eind maart een totaal abonneebestand van 3,18 miljoen (exclusief mobiele telefonie).

De digitale televisie is goed op weg om dit jaar de 500.000 abonnees te bereiken, zei gedelegeerd bestuurder Duco Sickinghe. Er kwamen in de eerste drie maanden van het jaar 47.000 abonnees bij tot een totaal van 438.000. “Een kwart van onze analoge kabelabonnees is nu omgeschakeld naar digitale televisie”, aldus Telenet.

Ook breedbandinternet en vaste telefonie zagen hun klantenbestand groeien. Er kwamen 31.000 abonnees voor breedbandinternet bij tot 914.000, en 24.000 vaste telefonieklanten tot 572.000. Bij de mobiele telefonie – voorlopig nog “low profile” – kwamen er 11.000 abonnees bij tot 67.000.

Opvallend is het toenemende succes van “triple play” – dat zijn klanten met een abonnement op minstens drie producten. Dat aantal steeg in vergelijking met maart 2007 met 35 procent tot 346.000. Een vijfde van de in aanmerking komende klanten kiest ondertussen voor triple play, zo luidt het. Een jaar geleden was dat 15 procent.

Onder meer het succes van dual en triple play leidde tot een toename van de ARPU (gemiddelde omzet per klant, nvdr) met 14 procent in vergelijking met vorig jaar, aldus nog Telenet. Ook de “voortgaande digitalisering van de kabeltelevisieabonnees” droeg tot die ARPU-toename bij. Digitale tv-kijkers nemen steeds meer het kijken in eigen hand, via onder meer video-op-aanvraag, wat vaak betalend is. Het aantal video-op-aanvraagtransacties bij Telenet nam met 85 procent toe tegenover het eerste kwartaal van 2007.

Telenet behoudt zijn jaarprognoses van een organische omzetgroei van 5 à 6 procent en een organische ebitda-groei van 6 tot 8 procent.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content