Online fraude boomt, nieuwe campagne waarschuwt om ‘er niet in te trappen’

Het aantal phishingfeiten steeg in 2019 met 80 procent, tot ruim 2.400 feiten. © Getty Images

Het meldpunt van de Federale Overheidsdienst Economie ontving in de eerste acht maanden van dit jaar al bijna evenveel meldingen van (met name online) fraude als in heel 2019, dat een recordjaar was. Om consumenten te sensibiliseren lanceert minister van Economie Nathalie Muylle (CD&V) de campagne ‘Trap niet in de val’.

Over 2019 ontving het meldpunt meer dan 24.000 meldingen van fraude, in de eerste acht maanden van dit jaar waren dat er bijna evenveel. Fraudeurs speelden tijdens de coronacrisis in op de schaarste van bepaalde goederen en op de angst die leefde bij de bevolking. Mensen waren tijdens de lockdown ook vaker online om te telewerken of online te shoppen.

Drie belangrijke bedreigingen

‘We hebben pieken moeten vaststellen tijdens de crisis’, zegt minister Muylle. Drie vormen van fraude komen volgens haar opvallend veel voor, met om en nabij de duizend meldingen per maand: frauduleuze webshops, valse personen of organisaties die privé- of bankgegevens proberen te ontfutselen, en frauduleuze incassobureaus die fictieve schulden proberen te innen.

Om consumenten alerter te maken voor online fraude starten minister Muylle en de Federale Overheidsdienst Economie met een nieuwe campagne. Die loopt vanaf maandag via radiospots, sociale media en via de website TrapNietInDeVal.be.

Partner Content