Ook Proximus- en Orange-klanten kunnen reclame op VTM niet meer doorspoelen

© Getty Images

Klanten van Proximus en Orange zullen vanaf april bij een opgenomen programma van VTM eerst een minuut niet-doorspoelbare reclame te zien krijgen.

Proximus en DPG Media – het moederbedrijf van VTM – hadden daarover al in december 2021 een akkoord gesloten. Het nieuwe advertentiemodel moet ‘de lokale mediasector ondersteunen’, klinkt het. Door uitgesteld kijken staan immers de advertentie-inkomsten van de zenders onder druk.

Gepersonaliseerd

Concreet zal het bekijken van een opgenomen VTM-programma op de nieuwe generatie decoders, de TV Boxen, worden voorafgegaan door een minuut reclame die niet kan worden doorgespoeld. Mits toestemming van de klant gaat het om gepersonaliseerde reclame. Het gaat dan in eerste instantie om leeftijd, regio en gezinssamenstelling. ‘Zestig-plussers zullen bij wijze van spreken geen reclame meer te zien krijgen voor pampers’, legt Wilfried Celis uit, directeur audiovisuele strategie en partnerships bij DPG Media. De rest van het programma, inclusief reclameblokken, blijft volledig doorspoelbaar.

De wijzigingen gaan in vanaf april, in eerste instantie op de nieuwste generatie TV Boxen. Later wordt dit uitgebreid naar oudere modellen. ‘De VTM-zenders zijn de eerste om dit nieuwe advertentiemodel te lanceren. Met andere mediagroepen lopen eveneens gesprekken’, aldus Proximus.

Concurrent Telenet voerde het systeem eerder al in. Niet alleen voor VTM maar ook voor Play. DPG Media heeft ook een gelijkaardig akkoord gesloten met Orange, een kleinere speler voor digitale televisie. Sinds vorige maandag is doorspoelen van reclame bij opgenomen kijken daar niet meer mogelijk, aldus Celis.

Partner Content