Open brief moet BlackBerry-klanten geruststellen

Pieterjan Van Leemputten

Ondanks al het negatieve nieuws rond BlackBerry staat het merk nog steeds sterk in zijn schoenen. Dat zegt het bedrijf in een open brief die klanten moet geruststellen dat het merk blijft bestaan.
De brief, onderaan dit artikel te lezen, zou vandaag in dertig publicaties in negen landen worden geplaatst maar CrackBerry kon hem al bemachtigen. In de tekst legt het bedrijf zijn sterke punten uit met als belangrijkste boodschap dat klanten kunnen blijven rekenen op het bedrijf.

Zo haalt het bedrijf aan dat het over voldoende cash beschikt en schuldenvrij is, samen met de ambitie om zijn kosten te verminderen met vijftig procent. Vervolgens maakt het duidelijk dat een BlackBerry nog steeds meetelt als productiviteitstool en sterk inzet op veiligheid en zakelijk beheer. Rond berichten-app BBM wordt gezegd dat er al zes miljoen pre-registraties zijn om de app op iOS en Android te gebruiken. De brief sluit af met “Je kan op ons blijven rekenen”.

De open communicatie komt niet te vroeg na de negatieve berichtgeving van de afgelopen maanden. Het bedrijf slaagt er niet in om zijn ooit dominante positie terug te winnen. Recent werd bekendgemaakt dat het bedrijf veertig procent van zijn personeel zou ontslaan en kort nadien volgde een bod van investeerdersgroep Fairfax Financial Holdings, dat dan weer werd uitgedaagd door oprichters Mike Lazaridis en Douglas Fregin die een tegenbod overwegen.

Al blijft het in praktijk wel onduidelijk hoe het zit met de toekomst van het bedrijf als het bedrijf effectief van eigenaar veranderd of bepaalde delen worden verkocht. De ondersteuning voor bestaande toestellen zal ongetwijfeld nog even doorgaan, maar over nieuwe ambities wordt niet gesproken.

Ook gaat het bedrijf nogal kort door de bocht. Zo werd BBM aanvankelijk aangekondigd voor andere platformen, maar werd dat op het allerlaatste moment weer ingetrokken. De pre-registraties zijn op dat vlak weinig meer dan mensen die de app wilden downloaden, maar van een kale reis terugkwamen.

Dit is de open brief van BlackBerry:

BlackBerry

To our valued customers, partners and fans,

You’ve no doubt seen the headlines about BlackBerry. You’re probably wondering what they mean for you as one of the tens of millions of users who count on BlackBerry every single day.

We have one important message for you:

You can continue to count on BlackBerry.

How do we know? We have substantial cash on hand and a balance sheet that is debt free.

We are restructuring with a goal to cut our expenses by 50 percent in order to run a very efficient, customer-oriented organization.

These are no doubt challenging times for us and we don’t underestimate the situation or ignore the challenges. We are making the difficult changes necessary to strengthen BlackBerry.

One thing we will never change is our commitment to those of you who helped build BlackBerry into the most trusted tool for the world’s business professional.

And speaking of those dramatic headlines, it’s important that we set the record straight on a few things.

Best in class productivity tool.

We have completely revamped our device portfolio this year with the launch of BlackBerry 10. We have four BlackBerry 10 devices – two all touch and two hybrid (touch and QWERTY) – and all are running the third update of our new platform. If what you care about most is getting things done – taking care of your business – we have the best range of devices for you. And we continue to offer the best mobile typing experience – no ifs, ands or buts about it.

Best in class security.

Governments all over the world, global corporations and businesses that simply cannot compromise on security choose and trust BlackBerry. Security is our heritage, and the industry recognizes that BlackBerry is the most secure when it comes to the device, server and, of course, our global data network. Have no doubt that you can continue to trust us to keep your communication safe and private.

Best in class enterprise mobility management.

We changed with the market, embracing BYOD because we understand that as iOS and Android devices become common in the workplace, businesses still need to manage all of these different platforms seamlessly and securely.

This is not a trivial task. While there are a number of startup companies that make bold claims, BlackBerry has more software engineers and the most resources dedicated to developing the most innovative solutions to address this complex challenge.

And our customers know it. Over the past quarter, our BlackBerry® Enterprise Service 10 server base grew from 19,000 to more than 25,000. Corporate clients are committed to deploying and testing the latest enterprise technology from BlackBerry. We are committed to evolving with our customers. That will never change.

Best in class mobile social network.

We are bringing the most engaging mobile messaging platform to all, with our BBM launch for Android and iPhone.

There are already around six million customers pre-registered to be notified of our roll out. This number is growing every day, and speaks to the tremendous opportunity we have to expand BBM beyond BlackBerry smartphones to make it the world’s largest mobile social network.

Yes, there is a lot of competition out there and we know that BlackBerry is not for everyone. That’s OK. You have always known that BlackBerry is different, that BlackBerry can set you apart. Countless world-changing decisions have been finalized, deals closed and critical communications made via BlackBerry. And for many of you that created a bond, a connection that goes back more than a decade.

We believe in BlackBerry – our people, our technology and our ability to adapt. More importantly, we believe in you. We focus every day on what it takes to make sure that you can take care of business.

You trust your BlackBerry to deliver your most important messages, so trust us when we deliver one of our own: You can continue to count on us.

Sincerely,

The BlackBerry Team

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content