
Opgelet: Gratis productstaaltjes op Facebook maken deel uit van betalend abonnement
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) heeft een klacht ingediend tegen ‘gratis’ staaltjes van schoonheidsproducten, vetverbranders of spieropbouwers op Facebook. Intekenaars sluiten eigenlijk een betalend abonnement af.
Het Europees Centrum voor de Consument (ECC) heeft bij de economische inspectie een klacht ingediend tegen ‘gratis’ staaltjes van schoonheidsproducten, vetverbranders of spieropbouwers op Facebook. Wie intekent, sluit eigenlijk een betalend abonnement af. Het ECC meldt op korte tijd 160 klachten te hebben ontvangen van consumenten die op dit aanbod zijn ingegaan.
Op Facebook prijkt een aanlokkelijke banner met daarop een aanbod voor ‘gratis’ stalen van schoonheidsproducten, vetverbranders of spieropbouwers.
Wie op de banner klikt, komt terecht op een website waar hij of zij de gratis producten kan bestellen. Er worden wel verzendingskosten aangerekend, die 4 euro bedragen en betaald moeten worden met een kredietkaart. Vervolgens wordt het proefpakket geleverd.
Maar: korte tijd later volgt er een tweede pakket dat, afhankelijk van het gekozen product, gefactureerd wordt tegen 158 of 165 euro.
Twee of drie maanden later komt er nog een derde pakket, en zo gaat het maar door. De bedragen worden onmiddellijk via de kredietkaart geïnd.
“In strijd met Belgische wet”
ECC België waarschuwt de consument: de informatie over het abonnement bevindt zich in kleine lettertjes op het scherm. “Consumenten weten pas dat ze een abonnement hebben afgesloten wanneer ze de uitgavenstaat van hun kredietkaart ontvangen.”
“Deze oneerlijke praktijken komen uit Denemarken, Cyprus of Malta. Het ontbreken van de informatie over het herroepingsrecht in de bestellingsbevestiging is in strijd met de Belgische wet. Consumenten niet terugbetalen omdat ze het gratis product niet terugstuurden, is illegaal”, stelt het ECC. (Belga/MI)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier