Opnieuw meer nieuwe abonnees voor Base
Telecomoperator Base heeft in het derde kwartaal 13.000 nieuwe abonnees kunnen lokken. Dat leverde het tweede opeenvolgende kwartaal van operationele winst op, zo blijkt dinsdag uit cijfers van Base en zijn Nederlandse moederbedrijf KPN. Base wordt verkocht aan Telenet.
“Sinds de lancering van het nieuwe portfolio in mei, kon Base 20.000 nieuwe postpaidklanten (abonnees) winnen”, stelt de operator in een persbericht. Hij verwijst onder meer naar “de toenemende vraag naar mobiel internet”. Zo gebruikt een postpaidklant gemiddeld 500 MB mobiel internet per maand, 80 procent meer dan een jaar geleden. De uitgaven van de abonnementsklanten bleven stabiel op 31 euro per maand. Volgens Base dekte zijn 4G-netwerk eind september tot 88,43 procent van de Belgische bevolking.
Uit gegevens van het Nederlandse moederbedrijf blijkt dat de de Belgische KPN-activiteiten in het derde kwartaal een operationele winst boekten van 8 miljoen euro. In het tweede kwartaal waren ze teruggekeerd naar operationele winst, na vijf kwartalen van verlies.
De “gecorrigeerde inkomsten” daalden met 3,4 procent op jaarbasis, voegt Base toe. Dat is voornamelijk het gevolg van het afbouwen van het SNOW-aanod (vaste tv en internet) eind juni, klinkt het.
“Als je naar de cijfers kijkt, zijn we erin geslaagd om 13.000 nieuwe postpaid klanten te winnen in het derde kwartaal, en onze focus op de kosten leidde tot een groei in rentabiliteit”, stelt CEO Jos Donvil.
Als alles goed gaat, wordt Base binnenkort onderdeel van Telenet. Het Nederlandse moederbedrijf KPN en Telenet maakten de verkoopdeal over de Belgische operator in april bekend. Telenet betaalt 1,325 miljard euro.
KPN zelf zag de omzet in het derde kwartaal met bijna 3 procent dalen, tot 1,76 miljard euro. Het bedrijfsresultaat, zonder eenmalige posten, verbeterde met 5 procent naar 640 miljoen euro. Onder de streep stond een nettowinst van 87 miljoen euro, tegen een verlies van 75 miljoen euro een jaar eerder. (Belga/WK)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier