Oracle-Siebel: de eerste vragen na het schokkende nieuws

Na de aankondiging van gisteren over de aankoop van Siebel door Oracle voor ongeveer 5,8 miljard dollar, komen de eerste vragen voor Oracle boven over de uitdagingen van deze nieuwe giga-integratie, terwijl People Soft nog niet volledig verteerd is.

Laten we beginnen met de mooie kant van de medaille voor Oracle. Zoals zijn bruisende ceo Larry Ellison opmerkte: “in één klap wordt Oracle de eerste uitgever van CRM ter wereld.” En het bedrijf loopt in op SAP voor wat de titel van grootste leverancier van bedrijfssoftware betreft (ERP, CRM, suplly chain, enzovoort). Oracle koopt inderdaad een enorme basis die meer dan 4000 (grote) ondernemingen omvat met meer dan 3,5 miljoen gebruikers. Op de markt moet die aankoop “op lange termijn bijdragen aan het doel van Oracle om zijn winsten jaarlijks met 20 procent te verhogen,” bevestigde Greg Maffei, de voorzitter en financiële directeur van Oracle.Zoals het de gewoonte is in dit soort operaties, hameren beide bedrijven erop, stichter Tom Siebel zelf incluis, dat de integratie van de twee ondernemingen vooral positief is voor… de klanten. “Het is een grote dag voor de klanten, de partners, de aandeelhouders en de werknemers van Siebel,” verklaarde Tom Siebel. “Het is een gebeurtenis die gestimuleerd is door de klanten. Onze gemeenschappelijke klanten (nvdr: veel gebruikers van Siebel hebben inderdaad ook een gegevensbasis van Oracle) wachten al meer dan een jaar op deze transactie,” voegt Charles Phillips, de voorzitter van Oracle, er aan toe.Maar het mes snijdt aan twee kanten: wie aankoop zegt, zegt integratie, zegt synergieën en zegt vermindering van personeel, “efficiencies”, zoals Oracle het beleefd pleegt te zeggen. Zelfs als de factuur zonder twijfel minder zwaar zal zijn als de opslorping van PeopleSoft (5000 ontslagen), want het CRM-aanbod van Siebel is meer complementair met het ERP-aanbod van Oracle, zullen de volgende maanden de omvang van de gerealiseerde “economieën” onthullen.Siebel stelt een zestigtal mensen te werk in de Benelux, terwijl enkel in de Belux bij Oracle zo’n 320 mensen werken. De plaatselijke zakencijfers zijn niet bekend.Wat de klanten betreft: meest ongerust zullen zonder twijfel de gebruikers van Siebel zijn, die anderzijds geen database van Oracle gebruiken. Gaat Oracle nu bijvoorbeeld IBM ondersteunen? Siebel van zijn kant was gepriviligieerde partner van IBM (volgens sommigen zou een aankoop door IBM zefls waarschijnlijker zijn geweest). Het “on demand” aanbod Siebel huist nochtans in de gegevenscentra van IBM. Hoe gaat Siebel in vrede scheiden? Voor het moment gaat alle communicatie naar de klanten en de partners via de site [www.oracle.com/siebel]. En voor de rest is het “business as usual” tot de definitieve overname.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content