Outsourcing van it-diensten veel minder populair
Outsourcing van it-diensten is steeds minder een prioriteit, terwijl Business Process Outsourcing dat steeds meer is. Dat is slechts een van de conclusies van een studie van IDC. Het outsourcingslandschap “verandert fundamenteel”.
IDC bestudeerde de honderd grootste outsourcingscontracten van 2004. Er is dat jaar enorm veel veranderd, aldus het onderzoeksbedrijf. De veranderingen duiden op een “grotere concurrentie en expansie van de markt”. Ze leggen een “druk op de schouders van traditionele outsourcers om hun business model bij te schaven om in de komende jaren concurrentieel te blijven.”Over welke fundamentele veranderingen gaat het dan zoal? Eerstens blijkt de waarde de 100 grootste outsourcingsdeals in 2004 algemeen gedaald te zijn met 1,2 % (van 69,1 miljard dollar tot 68,3 miljard) tegenover een jaar eerder. Aan de andere kant: om in de top 100 te geraken moest de waarde van het contracten minstens 184 dollar miljoen zijn, wat een stijging is met 5,1 % tegenover 2003. Ook blijkt dat het aandeel van Business Process Outsourcing (BPO) stevig gegroeid is (van ongeveer 15 % naar 25 %). Dat ten koste van het aandeel van it-outsourcingsdiensten die gezakt zijn naar 75 %.De derde grote verandering voor outsourcing is het aantal spelers. In de top 100 is dat aantal gegroeid met maar liefst 9 eenheden, tot 34. In 2003 waren er slechts 3 bedrijven nodig om meer dan de helft van contractwaarde van de top 100 deals te bekomen. In 2004 moest IDC al de 7 grootste deals bij elkaar tellen om hetzelfde resultaat te bekomen. Topoutsourcer is IBM, gevolgd door CSC, EDS, Atos Origin, HP, Accenture en Fujiitsu.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier