Overnamekoorts Emakina weegt op winst
Omzetgewijs zit het voor Emakina wel goed dankzij 4 overnames. Maar de integratie van die firma’s drukt de winst wel naar beneden.
Omzetgewijs zit het voor Emakina wel goed dankzij 4 overnames. Maar de integratie van die firma’s drukt de winst wel naar beneden.
In de semesterresultaten ziet Emakina zijn omzet met 50 procent groeien tot 6,13 miljoen euro. De nettowinst zakte echter 57 procent naar beneden, tot 168.720 euro. “Deze resultaten moeten gezien worden in het perspectief van de creatie en structurering van de groep met 4 nieuwe filialen,” zo staat te lezen in het persbericht. Emakina bevestigt zo dat het vooral de integratie na de overnames is die op de winst weegt.
Het bedrijf kocht (meerderheidsparticipaties in) webagentschappen in België met Design is Dead (Antwerpen, zo’n 700.000 euro omzet) en The Reference (Gent, 4 miljoen euro omzet), in Nederland met Sun Tzu (Rotterdam, bijna 2 miljoen euro omzet) en in Frankrijk met groupe Reflect (Parijs en Limoges, zo’n 1,5 miljoen euro omzet). In april 2006 kocht Emakina trouwens ook B. On the Net. Bij Emakina werken nu ruim 200 mensen.
Voor het volledige boekjaar zegt Emakina een omzet van 15 miljoen euro te verwachten, bijna het dubbele van dat van vorig jaar.
Olivier De Doncker, woordvoerder van Emakina, wil toch graag specifiëren dat de lagere winst niet aan de lagere rendabiliteit van de nieuwe filialen ligt, maar aan de sterke groei in het aantal werknemers. “Een aantal van hen is nog niet volledig opgeleid, waardoor ze voorlopig het bedrijf nog geld kosten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier