Palm slaat terug
Ooit stond de naam Palm voor absolute dominantie op de pda-markt (personal digital assistants). Vandaag moet het bedrijf optornen tegen zware concurrentie van Microsoft en Dell.
Todd Bradley, sinds juni van dit jaar CEO en president van Palm Solutions Group, relativeert een en ander Anderhalf jaar geleden werd gezegd dat de Pocket PC van Microsoft ons van de markt zou zwiepen. Maar wij hebben nog altijd een wereldwijd marktaandeel van 35%. Het voormalige 3Com filiaal werd opgesplitst in twee de Palm Solutions Group die zakcomputers produceert en Palm Source dat het besturingssysteem ontwikkelt. Na het markgeweld van Microsoft en de fusie HP-Compaq waar vooral de iPaq beter van wordt, moet Palm nu ook de strijd aanbinden met Dell. De pc-producent presenteerde op Comdex met veel poeha zijn Axim 5. Gartner denkt dat Dell met een agressieve prijzenpolitiek volgend jaar tot 25% van de markt kan inpalmen. Erger is dat de internationale pda-verkoop in 2002 met nauwelijks 1% toegenomen is. In Europa zou de stijging 3% bedragen. Palm is met 31% nog steeds marktleider. HP (21%), Sony (8%), Toshiba (6%) en Casio (6%) volgen.Om die marktleiderspositie veilig te stellen, schuift Palm nu zijn Tungsten T (499 dollar in de VS) bestemd voor het bedrijfsleven naar voren. Het Zire gamma (vanaf 99 dollar) moet het grote publiek verleiden. Wat het bedrijfssegment betreft verwacht Palm veel van het partnership met IBM WebSphere (zie hoger) waarmee mobiele datatoegang mogelijk wordt.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier