Panasonic stopt met doorsnee smartphones

Pieterjan Van Leemputten

Panasonic stapt uit de smartphonemarkt. Wel komen er toestellen die mikken op het hardere werk.

Panasonic stapt uit de smartphonemarkt. Wel komen er toestellen die mikken op het hardere werk.

Het bedrijf verwacht dat de mobiele afdeling 1,1 miljard yen (8,35 miljoen euro) verlies zal maken in het fiscaal jaar (dat in maart afloopt). Vorig jaar waren de verliezen zelfs acht keer zo groot.

In een gesprek met Reuters zegt topman Kazuhiro Tsuga dat die verliezen onaanvaardbaar zijn. Daarom moet het bedrijf nadenken over waar het wel succes kan boeken. Een vertrek uit de consumentenmarkt is daarom aangewezen.

Wel wil het bedrijf smartphones blijven maken die in lijn liggen met zijn Toughbook-reeks. Dat zijn laptops en tablets die bestand zijn tegen water en vuil. In die nichemarkt van zeer stevige toestellen is Panasonic wel succesvol.

Panasonic lijdt onder de dominantie van enkele grote spelers, met Samsung en Apple op kop. In thuisland Japan had het bedrijf in 2001 nog een marktaandeel van 19 procent. Afgelopen jaar was dit nog 7 procent. Apple had toen 25 procent van de lokale markt in handen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content