Pannes van grote websites zijn niet zo uitzonderlijk
Gisteren lag de website brusselairport.be, erg handig om de juiste uren van de vluchten vanuit Zaventem te achterhalen, tenminste twee uur plat. Deze zomer kon zelfs Amazon zich niet behoeden voor een grootschalige panne.
De oorzaak van de panne van brusselairport.be, beheerd door BIAC, konden we niet achterhalen. Toch is het een weer een voorbeeld dat grootschalige pannes (tenminste een uur onbeschikbaarheid) van topwebsites – hoewel zeldzaam – niet uitzonderlijk zijn. Volgens IP-label en InternetVista, twee bedrijven die gespecialiseerd zijn in de meting van de prestaties van websites, zijn de overgrote meerderheid van de gemonitorde websites 99 procent van de tijd beschikbaar, maar soms zitten er “lelijke eendjes” tussen met een gemiddelde van 95 procent. Dat betekent al meer dan een uur onbeschikbaarheid per dag.”Een van de opkomende spelers in e-commerce in België heeft zelf op 2,5 maand tijd 28 uren onbeschikbaarheid verzameld,” zegt Cédric Braem van InternetVista. Onder de zeldzame bekende Belgische voorbeelden zit onder meer de ‘zwarte maandag’ van Fortis enkele jaren geleden.Het is altijd gemakkelijker om buitenlandse voorbeelden aan te halen: slechts een week geleden nog gaf de website van de Franse spoorwegen voor enkele uren de geest na internethype rond een promotieactie (treintickets aan 5 euro). Maar hier ging het om een te voorzien capaciteitsprobleem, eerder dan een technisch incident.Deze zomer [maakte Amazon.com de tongen los] na een panne van 41 minuten, pal op het middaguur in de Verenigde Staten. De reden was blijkbaar een slecht georganiseerde migratie naar nieuwe servers. Verscheidene analisten schatten dat de e-commercespecialist een val van 25 procent in de verkoop van die dag moet genoteerd hebben.De gemakkelijkst te identificeren oorzaak van een sitepanne is simpelweg de onbeschikbaarheid van het netwerk. Die is meestal uitgelokt door een panne, dikwijls een elektrische, bij de host. Dat was ondermeer deze zomer het geval in een [datacenter van Belgacom tijdens de hittegolf]. Volgens Michel Fleury, Benelux-baas van IP-label blijft een dergelijke panne redelijk uitzonderlijk, omdat hostingspecialisten hun systemen redundant hebben opgesteld. “Trouwens, de meeste grote bedrijven hebben het belang wel ingezien van uitbesteding naar een hostingpartner die meer garanties biedt.” Volgens hem ligt het leeuwendeel van de problemen met websites aan problemen met toepassingen: slechte parametrisering van de applicatieservers, nalatigheid bij updates, enz.Kleine tipAls bedrijven niet kunnen terugvallen op systemen voor crisisbeheer (noodmachines, beschikbaarheid van wisselstukken, …) zouden de getroffen firma’s toch tenminste een simpele webpagina kunnen tonen die aangeeft dat de site tijdelijk onbeschikbaar is en excuses aanbieden. Het is in feite relatief gemakkelijk om foutmeldingen, die alleen begrijpelijk zijn voor techneuten, te personaliseren/aan te passen. Maar klaarblijkelijk denken veel webmasters: “dat kan me niet overkomen.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier