PBX-omzet laagste sinds crisisjaar 2009

Pieterjan Van Leemputten

De zakelijke telefoniemarkt gaat achteruit. Bedrijven geven weinig uit en dat heeft zijn impact op de verkoop van telefooncentrales.

De zakelijke telefoniemarkt gaat achteruit. Bedrijven geven weinig uit en dat heeft zijn impact op de verkoop van telefooncentrales.

Volgens marktonderzoeker Infonetics Research ging de omzet van zakelijke PBX’en in het eerste kwartaal van dit jaar met tien procent achteruit ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Daarmee ligt de omzet op het laagste punt sinds 2009.

De volledige enterprise PBX markt (TDM, hybrid en en pure PBX’en) bedroeg in Q1 van dit jaar 1,8 miljard dollar. Dat is 9 procent lager ten opzichte van eind 2012 en 10 procent lager dan een jaar geleden. Enkel in de regio Asia/Pacific ligt de omzet 77 procent hoger.

Als oorzaak wijst Infonetics Research op de hoge prijsdruk waardoor de gemiddelde omzet daalt. Al ligt het ook aan de kopers, zo geven bedrijven weinig of niets uit aan PBX. Enkel in Noord-Amerika en Azië is de groei neutraal of stijgend.

Wel neemt de vraag naar unified communications toe en dit wereldwijd. Hier is 21 procent meer omzet ten opzichte van een jaar geleden. Dat komt dan weer omdat bedrijven op zoek gaan naar manieren om hun personeel productiever en flexibeler te maken.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content