Hoe vlot kan je cryptoscams adverteren op sociale media?

© Getty Images
Pieterjan Van Leemputten

Advertenties die beloven je snel rijk te maken door te handelen in cryptomunten zijn schering en inslag op sommige platformen. Febelfin deed de test en kon enkele honderden Belgen misleiden.

‘Snel en gemakkelijk crypto traden zoals ik in Dubai?’ Het is een boodschap die de afgelopen twee weken passeerde op sociale media. Alleen ging het deze keer niet om oplichting maar om een campagne van Febelfin. Zij willen bewustzijn creëren rond zelfverklaarde finfluencers die mensen proberen te overtuigen om geld te stoppen in dubieuze platformen, vaak zonder dat er echt een belegging gebeurt.

De campagne in België liep langs Vlaamse kant met Jonatan Medart, in Franstalig België was het Sami Farhat die in een gehuurde boot of sportwagen vanuit Dubai mensen toesprak om in hun Telegram-groep te stappen. Meer dan vijfhonderd mensen deden dat effectief.

De inhoud op deze pagina wordt momenteel geblokkeerd om jouw cookie-keuzes te respecteren. Klik hier om jouw cookie-voorkeuren aan te passen en de inhoud te bekijken.
Je kan jouw keuzes op elk moment wijzigen door onderaan de site op "Cookie-instellingen" te klikken."

Maar hoe makkelijk is het om zulke pogingen tot oplichting als betaalde advertentie via sociale media te verspreiden? Afhankelijk van het platform heel moeilijk of net heel gemakkelijk, legt Hannes Coudenys, zaakvoerder van creative agency Hurae uit. Zij werkten de campagne uit voor Febelfin.

TikTok niet, Facebook altijd

Een ‘echte’ frauduleuze advertentie op X waar een bekendheid zogezegd een financieel platform aanbeveelt. © PVL

‘Op TikTok was het echt onmogelijk, wat gek is want daar zijn wel wat financiële gurus te vinden. Vermoedelijk zijn zij beter bekend met wat je precies wel of niet mag zeggen op het platform. Ook op X, het voormalige Twitter, lukte het gewoon niet terwijl ik zelf dagelijks zo’n geadverteerde scams op het platform tegenkom, maar daar staat vaak niet expliciet in dat het gaat om geld verdienen,’ vertelt Coudenys.

‘We het hebben op X ook geprobeerd zonder het woord ‘traden’ of ‘bitcoin’, maar de ads werden steevast geweigerd met de commentaar dat het om claims gaat die niet kunnen waargemaakt worden.’

Op Youtube lukte het wel om de filmpjes te adverteren, zo kregen onder meer fans van Acid voor of tijdens zijn video’s de crypto-reclame van Febelfin te zien.

Omdat betaalde advertenties niet overal lukten, gooiden Hurae en Febelfin het over een andere boeg. Om op X alsnog enig bereik te krijgen op organische manier werd de account met de filmpjes geretweet door enkele bekende gebruikers. Marc Van Ranst, Yasmien Naciri, Vincent Van Quickenborne en Alexandra d’Archambeau deelden het filmpje, doorgaans met enige verontwaardiging, om het alsnog onder de ogen te krijgen van mogelijk geïnteresseerden.

Opvallend: bij Meta (Facebook en Instagram) was het geen enkel probleem om de boodschap te adverteren. ‘Daar mag je plaatsen wat je wil. Ze claimen dat hun moderatie goed zit, maar als het gaat over ads rond cryptotrading is er geen enkel probleem.’

Screenshots van weigeringen bij TikTok en Google.
Screenshots van weigeringen bij TikTok en Google.

Screenshots van weigeringen bij TikTok en Google.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content