Meer dan helft Engelstalige LinkedIn-posts door AI gegenereerd
‘Zo gezegend dat ik deze nieuwe uitdaging mag aanvatten.’ Als je altijd al dacht dat dat soort posts door robots werd geschreven, dan krijg je gelijk. Een studie van AI-start-up Originality legt bloot dat meer dan de helft van de berichten op LinkedIn met behulp van AI-tools werd geschreven.
Hoe meer AI, hoe meer we willen kunnen wéten dat iets met AI is gemaakt. Originality legt zich erop toe om precies dat te detecteren. Om eens goed met de spierballen te rollen – en met de aandacht te gaan lopen – nam het LinkedIn onder de loep. Het scande 8.795 openbare berichten van meer dan honderd woorden die tussen januari 2018 en oktober 2024 op het platform verschenen, en jawel: sinds begin 2023, toen AI aan zijn hoge vlucht begon, gaat het in stijgende lijn. Volgens Jon Gillham van Originality steeg het aantal met AI-gecreëerde posts met 189 procent toen ChatGPT op het toneel verscheen.
Vandaag, zo schat de start-up, is ongeveer 54 procent van de posts op LinkedIn geschreven door AI. En misschien is dat ook niet zo vreemd, want het netwerk heeft zelf ook AI enthousiast aan boord gehaald. Abonnees van LinkedIn Premium kunnen hun berichten zelfs onder handen laten nemen door een eigen AI-schrijftool. Kan niet moeilijk zijn, in een omgeving waar generische business speak de boventoon voert.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier