Meta Platforms zal binnenkort ook de gesprekken met zijn AI-bot gebruiken om gerichte reclame te tonen op Facebook en Instagram. In Europa voert Meta de nieuwigheid voorlopig nog niet in.
Als gevolg van de wijziging kunnen gebruikers in de meeste landen aanbevolen berichten of advertenties te zien krijgen op basis van onderwerpen waarover ze vanaf 16 december met de chatbot met kunstmatige intelligentie Meta AI chatten of spreken. Dat maakt Meta bekend.
Wie de tool hulp vraagt om een vakantie te plannen, kan zo dus reclame van touroperators te zien krijgen op Facebook of Instagram. Het is voor gebruikers niet mogelijk om de functie uit te zetten.
De lancering gebeurt wereldwijd, op het Verenigd Koninkrijk, de Europese Unie en Zuid-Korea na. In die gebieden met striktere regelgeving gaat Meta eerst te rade bij privacyregulatoren. Gevoeligere onderwerpen, zoals religie, seksuele geaardheid en politieke opvattingen, zouden hoe dan ook niet gebruikt worden voor advertenties.
De laatste jaren heeft Meta fors ingezet op de ontwikkeling van AI en de achterliggende infrastructuur, met tientallen miljarden dollars aan investeringen. Die technologie zet het concern nu dus in om de advertentieverkoop aan te drijven, veruit zijn belangrijkste bron van inkomsten. Meta AI heeft meer dan 1 miljard maandelijkse gebruikers.