Twitter beperkt het aantal tweets dat je kan lezen

De hoofdzetel van Twitter in de Amerikaanse stad San Francisco © Reuters

Berichtendienst Twitter heeft een beperking ingevoerd voor het aantal berichten dat je op een dag kunt lezen. De zet van eigenaar Elon Musk stuit op veel kritiek onder gebruikers, en experts waarschuwen dat het lastiger zal worden voor Twitter om adverteerders te trekken.

Betalende gebruikers kunnen maximaal 6.000 posts bekijken per dag. Voor niet-betalende gebruikers zette Twitter de limiet op 600 berichten. Nieuwe, gratis accounts kunnen voortaan zelfs nog maar 300 posts lezen, en eveneens nieuw is dat je daarvoor nu per se ingelogd moet zijn. Volgens topman Musk is deze ‘tijdelijke noodmaatregel’ nodig ‘om extreme hoeveelheden datascraping (massale automatische dataverzameling, nvdr.) en manipulatie’ tegen te gaan, die het systeem zouden vertragen.

Vrijdag had Twitter het om die reden voor mensen zonder account al onmogelijk gemaakt om berichten te lezen. Veel twitteraars zijn boos over de ingreep. Afgelopen weekend uitten ze met de hashtag #RIPTwitter al hun onvrede op het platform.

‘Probeer het later nog eens’

Veel Twitter-gebruikers meldden in het weekend storingen op het platform. Zo kregen verscheidene mensen de boodschap ‘Sorry, maar je account is gelimiteerd. Wacht een ogenblik en probeer het vervolgens opnieuw’. Of dat te maken had met de aanpassingen aan de site, of gewoon betekent dat gebruikers hun daglimiet al bereikt hadden, was niet meteen duidelijk.

Volgens Mike Proulx, onderzoeksdirecteur bij Forrester, is de stap niet alleen slecht nieuws voor gewone gebruikers. Bedrijven die Twitter inzetten om te adverteren zijn hier volgens hem zeker ook niet blij mee. De berichten die zij verzenden via Twitter kunnen nu immers door minder mensen gelezen worden. Veel ondernemingen zijn volgens Proulx al geschokt door de ‘chaos’ die Musk sinds zijn overname van het bedrijf bij Twitter heeft veroorzaakt. Dit komt daar dan nog eens bij.

Catastrofaal

Jasmine Enberg, hoofdanalist bij Insider Intelligence, denkt dat de stap ‘catastrofaal’ kan zijn voor de advertentieactiviteiten van Twitter. ‘Dit zal het zeker niet gemakkelijker maken om adverteerders te overtuigen om terug te keren. Het is nu al moeilijk om adverteerders terug te halen.’ Hoe lang de limiet blijft gelden, is nog niet bekend.

Hiermee zit Linda Yaccarino, de voormalige reclamechef van NBCUniversal die vorige maand begon als topvrouw van Twitter, in een lastig parket. Lou Paskalis, de oprichter van reclameadviesbureau AJL Advisory en voormalig marketingbaas bij Bank of America, stelt dat Yaccarino Musks ‘laatste beste hoop’ is om de advertentie-inkomsten en daarmee eigenlijk het bedrijf als geheel te redden. Maar deze stap van Musk zou laten zien dat hij niet in staat is om haar de middelen te verschaffen ‘hem van zichzelf te redden’.

Partner Content