Het sociale mediaplatform X experimenteert met een nieuwe toepassing van Community Notes, zijn gebruikersgedreven factcheckfunctie. In plaats van enkel desinformatie te corrigeren, wil het voormalige Twitter nu ook posts uitlichten die mensen met verschillende meningen als ‘waardevol’ beschouwen.
Bij de test krijgen geselecteerde gebruikers de vraag waarom ze een populair bericht leuk (of juist niet leuk) vinden. Die feedback helpt het algoritme inschatten of een post al dan niet ‘bruggen bouwt’ tussen verschillende groepen gebruikers.
Experiment om ‘echo chambers’ te doorbreken
De aanpak bouwt voort op het bestaande Community Notes-systeem, waarbij correcties pas zichtbaar worden als communityleden met uiteenlopende achtergronden het met elkaar eens zijn. Zo probeert het platform van Elon Musk naar eigen zeggen groepsdenken te vermijden.
De functie zit momenteel nog in een testfase, maar wordt wel publiek ontwikkeld – met input van gebruikers. Of en wanneer het systeem breder wordt uitgerold, is nog niet bekend.
Musks X krijgt regelmatig kritiek dat het systeem niet kan bijbenen met de enorme stroom aan desinformatie op het platform. Toch heeft recent ook Meta deze aanpak nog overgenomen als alternatief voor de klassieke factchecking.